یک سال بعد از انتخاب، دبیر کل کمیته می رود ، حق رای، محلی برای اختلاف نظر با IOC

به گزارش مجله سلو بلاگ، از سوی دبیر کل فعلی کمیته که به خوبی می داند با این مصوبه باید از کمیته برود، مخالفت های پنهانی اجرا شده و حتی بعضی تماس ها با اعضای مجمع برای رای ندادن به این مصوبه به او منتسب می گردد.

یک سال بعد از انتخاب، دبیر کل کمیته می رود ، حق رای، محلی برای اختلاف نظر با IOC

آزاده پیراکوه - درست یک سال بعد از انتخابات کمیته ملی المپیک، مجمع عمومی و سالیانه این کمیته فردا برگزار می گردد. البته آنقدرها هم که در نام این مجمع دیده می گردد، گردهمایی مدیران ورزشی ساده نیست. اگر ارائه گزارش عملکرد یک ساله در بخش های مختلف از جمله اقتصادی و جاری، در مجامع عادی ورزش مرسوم است، اما سه شنبه اعضای مجمع کمیته کاری بیشتر از بالابردن دست یا ذکر صلوات برای تایید گزارش اقتصادی و ... دارند. اعضای مجمع باید به اساسنامه ای رای بدهند که اصلاحاتی در آن اجرا شده و تصویبش، بعد از سال ها تغییر بنیادین در ساختار مدیریتی کمیته ملی المپیک ایجاد می نماید. انتخاب دبیر کل از دست مجمع خارج می گردد و در اختیار رییس کمیته و هیات اجرایی قرار می گیرد. البته هنوز رای گیری انجام نشده، اما بعید است مخالفتی صورت گیرد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در ادوار گذشته، بعد از طی مراحل ثبت نام در رقابت انتخاباتی شرکت می کرد و فارغ از اینکه چه کسی رییس است، با رای اعضای مجمع به کمیته ملی المپیک قدم می گذاشت اما عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا امروز بندی پیش روی اعضای مجمع باشد که می گوید رییس کمیته بعد از انتخاب، فرد مورد نظرش برای دبیرکلی را به هیات اجرایی معرف می نماید و در صورت تصویب هیات اجرایی، دبیر کل انتخاب می گردد.

مشکلاتی که شاهرخ شهنازی دارد و عملا نمی تواند در خیلی از بخش ها به رییس کمیته یاری کند، در کنار ضرورت هماهنگی بیشتر و بهتر بین رییس و دبیر کمیته، رضا صالحی امیری را بر آن داشته تا مقدمات کار تحقیقی را در کمیته رقم بزند. تحقیق منجر به این شد که دبیر کل تعداد قابل توجهی از کشورها و نهادهای بین المللی، از سوی رییس معرفی می شوند و در مواردی از مجمع و در مواردی از هیات اجرایی رای اعتماد می گیرند. این استدلال محکمی شد برای رییس کمیته تا این بند را به عنوان پیشنهاد به اساسنامه اضافه کند و امروز برایش رای بگیرد. خواسته ای که بعید است مخالف جدی داشته باشد.

البته از سوی دبیر کل فعلی کمیته که به خوبی می داند با این مصوبه باید از کمیته برود، مخالفت های پنهانی انجام شده و حتی بعضی تماس ها با اعضای مجمع برای رای ندادن به این مصوبه به او منتسب می گردد اما با توجه به آنچه از حال و هوای مجمع برداشت می گردد، می توان به این نتیجه رسید که امروز اعضای مجمع به خواسته صالحی امیری رای می دهند. -

خزانه دار در وضعیتی مشابه با دبیر کل

در ارتباط با خزانه دار هم همین وضعیت وجود دارد و صالحی امیری معتقد است باید خزانه دار به پیشنهاد رییس و با تصویب هیات اجرایی انتخاب گردد. در این مورد از سوی بعضی اعضای مجمع مخالفت هایی وجود دارد اما بسیار دور از ذهن است که این مخالفت ها به مجمع برسد و احتمالا قبل از مجمع برطرف می شوند. البته این فقط حدس است و باید دید چه اتفاقی می افتد. نکته ای که مهم است اینکه خزانه دار باید استقلال داشته باشد و معین نیست کسی که از سوی رییس انتخاب می گردد، این استقلال را دارد یا خیر؟

تا اینجای کار یعنی دریافت مصوبه از اعضای مجمع برای تغییر رویه انتخاب دبیر کل و خزانه دار، مشکل جدی وجود ندارد اما چیزی که به نظر می رسد امروز محل اختلاف نظر باشد، این است که آیا دبیرکل و خزانه دار که از سوی رییس معرفی می شوند و قرار است توسط هیات اجرایی تایید شوند، حق رای دارند یا نه؟

گویا رییس کمیته و کسانی که از لحاظ فکری به او نزدیک ترند به دنبال این هستند که این دو نفر حق رای داشته باشند که با این حساب تعداد افرادی که حق رای پیدا می نمایند، 12 نفر می گردد. به این ترتیب که رییس، دو نایب رییس، دبیر کل، خزانه دار، نماینده کمیسیون ورزشکاران و شش نفر عضو هیات اجرایی، صاحب حق رای می شوند در حالیکه نباید از یک موضوع مهم چشم پوشی کرد. نکته اصلی که گویا بعضی از آن غافل اند این است که چطور عضو هیات اجرایی می تواند به فردی دیگر در سطح خودش حق رای بدهد؟ مسوولیت یا امتیاز که در اینجا حق رای است، باید از نهادی بالاتر که در اینجا مجمع کمیته است، داده گردد. این مسئله ای است که به نظر می رسد از سوی IOC به آن ایراد گرفته گردد. چراکه از نگاه بین المللی اگر فرد مورد نظر از سوی رییس پیشنهاد گردد و به تایید اعضای مجمع انتخاب گردد، می تواند در هیات اجرایی حق رای داشته باشد اما اگر فردی از سوی رییس معرفی گردد و از اعضای هیات اجرایی مصوبه بگیرد، نمی تواند در همان جمع حق رای داشته باشد.

جالب است که بعد از نشست اخیر هیات اجرایی، گفته شد این موضوع به مجمع سپرده می گردد تا بگویند که آیا می خواهند دبیر کل و خزانه دار حق رای داشته باشند، یا خیر؟ که البته طرح این سوال درست به نظر نمی رسد و در اصل باید این موضوع به رای گذاشته گردد که گزینه های پیشنهادی رییس را هیات اجرایی تایید کند یا مجمع؟ با قوانین کمیته بین المللی المپیک، پاسخ سوال قبلی در این نظر سنجی خلاصه می گردد. اگر مجمع تایید کند، این دو نفر اجازه رای دادن در نشست های هیات اجرایی دارند در غیر این صورت ندارند. مگر اینکه مذاکرات با کمیته بین المللی المپیک راه دیگری را پیش روی مسوولان کمیته بگذارد.

شرایط دبیر کل

اعضای هیات اجرایی برای اینکه مجمع را دلگرم نمایند که فردی بیرون از ورزش به عنوان دبیر کل انتخاب نمی گردد، چند شرط گذاشته اند. به این ترتیب که دبیر کل باید دارای حداقل 10 سال سابقه مدیریت در حوزه ورزش قهرمانی، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، آشنا به حوزه بین الملل و زبان انگلیسی باشد. ایرادی که به این بخش وارد است، اینکه آشنایی به زبان انگلیسی برای دبیر کل کفایت نمی نماید و فردی که به عنوان دبیر کل انتخاب می گردد باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد؛ چراکه انجام یک محاوره ساده هم به عنوان آشنایی به زبان انگلیسی به حساب می آید.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2318

به "یک سال بعد از انتخاب، دبیر کل کمیته می رود ، حق رای، محلی برای اختلاف نظر با IOC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سال بعد از انتخاب، دبیر کل کمیته می رود ، حق رای، محلی برای اختلاف نظر با IOC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید