آخرین جزئیات از آنالیز طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان

به گزارش مجله سلو بلاگ، منابع در شورای عالی مصالحه از آخرین جزئیات آنالیز طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی صلح در افغانستان و مواضع دولت و سیاسیون افغان در این باره خبر دادند.

آخرین جزئیات از آنالیز طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، منابع در شورای عالی مصالحه می گویند که حدود 20 عضو کمیته رهبری این شورا پیشنهادات خویش درباره طرح آمریکا را پیش از برگزاری نشست مسکو با این شورا در میان گذاشته اند و رایزنی ها پیرامون تعدیل این طرح همچنان ادامه دارد.

به گفته این منابع، شورای عالی فقه، قانون اساسی، شورای ملی، حقوق زنان و نیروهای امنیتی عظیمترین مسایل مورد بحث میان اعضای این کمیته است.

به گزارش هشت صلح، بحث نظام های متمرکز و غیرمتمرکز عظیم ترین بحث عنوان شده و از افراد درخواست شده که به مزایا و نواقص این دو مدل بپردازند.

این روزنامه چاپ کابل اضافه کرد که قرار است طی روزهای آینده سایر دیدگاه های اعضای این کمیته جمع آوری گردد و پس از آن پنجمین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه دایر می گردد تا درباره این طرح تصمیم نهایی را بگیرند و سپس طرح تعدیل شده در نشست استانبول ارائه گردد.

براساس این گزارش، بیشتر دیدگاه های ارائه شده بر محور بحث های چگونگی نظام سیاسی، نیازمندی یا عدم نیازمندی شکل گیری شورای فقه اسلامی، آینده قانون اساسی، سرنوشت حقوق زنان و ضرورت به شورای ملی می چرخد.

مطلب می افزاید که عظیمترین بحث مربوط به غیرمتمرکزسازی نظام است؛ در بحث صدراعظمی، اختلاف نظر میان حلقه ارگ و سایرین بسیار قابل توجه است، زیرا نمایندگان هم سو با ارگ ریاست جمهوری بر حفظ صلاحیت های متمرکز فعلی تاکید دارند، در حالیکه شمار زیادی از طرف های دیگر سیاسی صریحاً خواهان غیرمتمرکزسازی این صلاحیت ها هستند.

لازم به ذکر است که آمریکا این طرح را با طالبان نیز در میان گذاشته اما این گروه هنوز موضع خویش را در این باره اعلام نکرده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 29709

به "آخرین جزئیات از آنالیز طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزئیات از آنالیز طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید