آشتی کنان شیخ نشینان، زخم کهنه همچنان باقی است

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: چهل و یکمین نشست شورای همکاری های خلیج فارس در شهر العلا عربستان سعودی روز سه شنبه با مشارکت امیر قطر فردای روز اعلام مشترک ریاض و دوحه برگزار گردید؛ اعلامی که بر بازگشایی عرصه هوایی و مرزهای زمینی و دریایی دو کشور بعد از سه سال تاکید نمود.

آشتی کنان شیخ نشینان، زخم کهنه همچنان باقی است

امیر قطر بعد از سال ها برای اولین بار پس از بحران در روابط قطر و عربستان در حالی در رأس هیات کشورش به عربستان رفت که در شهر العلا، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پای پلکان هواپیما منتظرش بود تا شیخ تمیم را بعد از سه سال و نیم خصومت بی سابقه در آغوش گیرد.

حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین هم ترجیح داد ولیعهد خود سلمان بن حمد آل خلیفه (نخست وزیر با حفظ سمت) را به این نشست بفرستد. از امارات هم شیخ محمد بن راشد رئیس دولت با هیأت همراهش آمد و مصر هم به اعزام سامح شکری وزیر امور خارجه اکتفا کرد.

عربستان سعودی آشکارا از عقب نشینی و قصدش برای سرانجام محاصره همسایه شرقی خود اطلاع داد، اما سه کشور دیگر چنین تصریحی نداشتند. این در حالی است که مسئول مطلع آمریکایی گفت که واشنگتن انتظار دارد سه کشور دیگر (امارات، بحرین و مصر) نیز به سرانجام محاصره قطر بپیوندند و بر اساس توافق امضا شده در نشست، قطر نیز از همه دعاوی قضائی خود درباره محاصره، چشم پوشی کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر بامداد امروز چهارشنبه تاکید نمود که عربستان در گفت و گوهای حل بحران با کشورهای محاصره کننده قطر نماینده همه آن کشورها (امارات، بحرین و مصر) به شمار می آید. (به این معنا که هر گونه توافقی بین قطر و عربستان برای سایر کشورها نیز لازم الاجرا خواهد بود).

این چهار کشور در نیمه سال 2017 قطر را متهم به حمایت از تروریسم و محاصره زمینی، دریایی و هوایی کردند. دوحه، در مقابل اعلام نموده بود که این محاصره توطئه ای با هدف نقض حاکمیت قطر است.

راز حضور جرد کوشنر در عربستان با وجود گرفتاری ها ترامپ در آمریکا

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس غایب بود و پسرش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به جای وی در این اجلاس حضور داشت که این نشان می دهد که شاید تاجگذاری رسمی ولیعهد زیاد طول نکشد.

جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، با وجود وقایع مهمتر در ایالات متحده به ویژه اعتراضات گسترده هواداران ترامپ در واشنگتن دی سی در این جلسه حضور داشت.

محمد بن سلمان در سخنانش طی افتتاحیه اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به برنامه موشکی و هسته ای ایران اشاره نمود و مدعی شد که این کشور تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و این اجلاس شاید برای متحد کردن کشورهای خلیج فارس در برابر ایران باشد.

تکلیف شروط 13 گانه چه شد؟

از زمان رخداد تحول جدید میان قطر و عربستان، ابهامات زیادی هنوز مانده است از جمله شروط 13 گانه و اینکه تکلیف آن چی شد؟

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برای شروط سیزده گانه چه اتفاقی افتاد؛ شروطی که چهار کشور (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) آن را معین کردند مثل تعطیلی شبکه قطری الجزیره و بستن پایگاه نظامی ترکیه و کاهش همکاری دوحه با ایران، گفت: خوب، بار دیگر، همانطور که می دانید، از نظر من، این چیزی بود که همواره می گفتیم اینکه این سیزده خواسته می توانم بگویم سقف موضع مذاکراتی مادر آن موقع بود. من بر این باورم که آنچه امروز بدان دست پیدا نموده ایم خط مشی کلی بود؛ خط مشی که اساساً در روابط میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، حکمفرماست. در خصوص مصر نیز این کشور از اعضای اتحادیه عرب است بنابراین من می توانم این را خط مشی کلی برای چگونگی پیشرفت این رابطه بنامم.

به هر حال آنچه می توان درباره آشتی میان شیخ نشینان گفت این است که این در نتیجه خستگی طرفین به ویژه سعودی ها و کشورهای تحریم کننده بود. از سوی دیگر این رفتار آنها را می توان در راستای مهیای شدن این کشور با شرایط جدید جدید یعنی روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا قلمداد کرد نه آنگونه که در رسانه ها این مقامات دم از روابط برادرانه می زنند. شیخ نشینیان صدای پای جو بایدن را می شوند و باید مقدماتی انجام دهند که آشتی از جمله آنهاست.

از سویی باید گفت که کشورهای تحریم کننده قطر پس از سه سال دستاوردی نداشتند. گرچه سال گذشته میلادی سعودی تحرکاتی انجام داد؛ اما این تحرکات با براندازی ترامپ از کاخ سفید که حامی قوی ریاض بود رخ داد. در واقع پس از برنده شدن بایدن، حل بحران میان شیخ نشینان در اولویت نهاده شد.

از روز گذشته طرف های درگیر در بحران فخر و مباهاتی ننموده اند و رسانه رسمی قطر یعنی شبکه الجزیره به مدح ریاض پرداخته و لحن سابق خود را تغییر داده است. امضای توافق در جلسه محرمانه انجام شد.

در سرانجام می توان گفت که اختلافات همچنان مانند زخمی کهنه باقی خواهد ماند. شواهدی برای تن دادن قطر به شروط سیزدگانه به چشم نمی خورد. این آشتی به مفهوم حل اختلافات میان دوحه و ریاض نیست و اعتماد در پایین ترین حد خود واقع شده است.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 27367

به "آشتی کنان شیخ نشینان، زخم کهنه همچنان باقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتی کنان شیخ نشینان، زخم کهنه همچنان باقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید