اظهارات تازه ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایرنا نوشت: رئیس جمهور ایالات متحده از خروج 50 سرباز آمریکایی از منطقه عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه خبر داد و اضافه کرد: اعضای داعش و خانواده های آنها را نمی توانیم برای مدت طولانی در سوریه نگه داریم.

اظهارات تازه ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

به گزارش رسانه های ترکیه در روز سه شنبه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با مقامات ارشد نظامی در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: در منطقه عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه 50 سرباز داشتیم که این افراد از منطقه خارج شدند.

وی در ادامه افزود: اعضای داعش و خانواده های آنها را نمی توانیم برای مدت طولانی در سوریه نگه داریم، اما باید به کشورهای اروپایی هم اعتماد کنیم. برای مراقبت از جنگجویان داعشی باید به ایران، عراق، ترکیه، سوریه، روسیه و برخی کشورهای دیگر اطمینان کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین پس از امضای توافق تجاری با ژاپن در کاخ سفید ضمن اشاره به روابط حسنه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: در سوریه بی طرف هستم.

وی تصمیمات اخیر درباره سوریه را گامی در جهت درست دانسته و افزود: در سوریه بی طرف هستم و روابط خوبی با رئیس جمهور اردوغان دارم. چندین سال است که در سوریه هستیم، ماموریت در سوریه باید کوتاه مدت می بود، باید وارد و خارج می شدیم.

از سوی دیگر ترامپ طی پیامی توئیتری درباره عقب نشینی نظامیان این کشور از سوریه اظهار داشت: وقت آن رسیده که ایالات متحده آمریکا از این گونه جنگ های بی پایان و مضحک که منشا قبیله ای دارد، کنار بکشد. زمان بازگرداندن سربازانمان به خانه فرا رسیده است.

دیشب نیز مقامات آمریکایی درباره خروج نیروهای این کشور از منطقه شمال شرق سوریه نیز بیان داشتند: رئیس جمهوری آمریکا پس از اطلاع از قصد ترکیه برای عملیات در سوریه، صریحا گفت تعداد کمی از نیروهای ما در منطقه کوچک 35 تا 50 کیلومتری منطقه امن در مرز شمالی سوریه نباید در خطر باشند.

وی افزود: 50 تا 100 نیروی ویژه در این منطقه داریم و آن ها نباید در صورت حمله ترکیه به مرز و درگیری با نیروهای کرد، در خطر جراحت، مرگ یا اسارت باشند.

به گفته این مقام بلندپایه دولت آمریکا، واشنگتن هنوز خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز نکرده، اما در حال انتقال این 50 نیرو از منطقه شمال سوریه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صبح روز گذشته در توئیتی با اعلام عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه، نوشت: وقت آن رسیده که آمریکا از سوریه خارج شود. قرار بود نیروهای آمریکایی برای انجام ماموریتشان تنها 30 روز در سوریه باشند، اما این حضور چندین سال به طول انجامید. اکنون زمان آن رسیده به این جنگ بی هدف پایان داده شود.

وی به بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان اشاره کرد و گفت: آمریکا تنها زمانی می جنگند که به نفعش باشد و تنها برای کسب پیروزی جنگ می کند.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نخستین بار اواخر سال 2018 اظهار داشت؛ تصمیمی که به استعفای جیمز متیس وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

نیروهای دمکراتیک کرد سوریه موسوم به قسد که مورد حمایت واشنگتن هستند نیز این اقدام آمریکا را بدعهدی توصیف کردند و گفتند که آمریکایی ها از پشت به ما خنجر زدند.

خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در حالی صورت می گیرد که ترکیه از آغاز عملیات جدیدی علیه کردهای سوریه خبر داده است.

کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) خبر داد که ترکیه به زودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

گفتنی است رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ روسای جمهور ترکیه و آمریکا یکشنبه شب درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به صورت تلفنی گفت وگو کردند.

کاخ سفید نیز دیروز با انتشار بیانیه ای پس از گفت وگوی تلفنی روسای ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اظهار داشت: ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است که مدت ها پیش برنامه ریزی آن را انجام داده بود اما نیروهای آمریکا در این عملیات مشارکت نکرده و از آن حمایت نخواهد کرد.

برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان درباره این اقدام ترکیه ابراز نگرانی کرده اند.

ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه عاری از نیروهای کرد سوری است.

مقام های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم اوت (16 مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه ای امن برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9298

به "اظهارات تازه ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات تازه ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید