باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، فهمی گفت: باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد، چرا که گروهی معتقدند که این کار می تواند مسائل و مسائل کم آبی کشور حل گردد.

باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد

راهنمایی فهمی رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر در گفت وگو با خبرنگار ، در رابطه با این که با بارور سازی ابر ها افزایش باران خواهیم داشت، اظهار کرد: مطابق آنالیز های سازمان جهانی هواشناسی باروری ابر ها در مناطق مستعد تا 15 درصد افزایش بارندگی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: درجهان باروری ابر ها یکی از گزینه های که در شرایطی که با مساله کم آبی و خشکسالی می تواند قابل استفاده باشد.

فهمی گفت: باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد و مانند کشور ما نیست که در این گونه موضوعات مبالغه و خط های نهایی را در نظر می گیرند چرا که گروهی معتقدند که این کار می تواند مسائل و مسائل کم آبی کشور حل گردد.

وی اضافه کرد: بعضی از کارشناسان نیز باروری ابر ها را رد نموده و معتقدند که این اقدام برای حل مساله کم آبی تاثیری ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر توضیح داد: برای بارورسازی باید نقشه سرزمین تهیه گردد تا معین گردد که کدام مناطق مستعد این کار است بنابراین نمی توان بارورسازی ابر ها را رد کرد.

وی بیان نمود: کشور ما به دلیل کمبود منابع آبی و خشک و نیمه خشک بودن باید با اقلیم و مصرف بهینه و همچنین کاهش مصارف غیر ضروری بهره برداری پایدار از منابع آبی داشته باشد.

فهمی گفت: مناطقی که باروری سازی انجام می گردد باید در جهت جبهه مرطوب باشند که با پاشیدن ید نقره به داخل ابر ها می توان منتظر بارش باشیم، اما اگر ید نقره بیش از اندازه تزریق گردد منجر به عقیم شدن ابر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق جهان با بارورسازی ابر ها در فرودگاه ها برای مه زدایی یا جلوگیری از تگرگ برای کاهش صدمه به محصولات کشاورزی استفاده می نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9083

به "باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باروری ابر ها باید از نظر فنی به درستی انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید