ترامپ جان مردم آمریکا را فدای بقای خود در کاخ سفید می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، شیوع گسترده و تقریبا خارج از کنترل ویروس کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ را بر سر دو راهی نجات جان مردم یا اقتصاد در حال سقوط این کشور قرار داده است.

ترامپ جان مردم آمریکا را فدای بقای خود در کاخ سفید می نماید

به گزارش به نقل از جروزالم پست، جهش بی سابقه ابتلای مردم آمریکا به ویروس کشنده کووید-19 و قرار دریافت این کشور در صندلی نخست جهان از نظر شمار مبتلایان به این بیماری، چالش بزرگی را برای رئیس جمهور آمریکاا با توجه به پیش رو بودن انتخابات مهم ماه نوامبر ایجاد نموده است.

از روزی که دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 آمریکا به پیروزی رسید، میانگین صنعتی داو جونز، یک شاخص مالی بازار آزاد، برای او اهمیت زیادی داشت. در واقع این شاخص مالی بازار آزاد به نوعی فشارسنجی برای ریاست جمهوری او محسوب می شد. اما در چند هفته اخیر با همه گیری ویروس کرونا در آمریکا و جهش بی سابقه شمار مبتلایان در این کشور، مالی که ترامپ سیر مثبت آن را به اقدامات دولت خود نسبت می داد، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

شاخص داو جونز همانند بازار بورس نزدک و شاخصs&p 500 دچار کاهش 30 درصدی در ارزش سهام خود شد و تقریبا در حال از دست دادن تمام دستاورد های خود در دوران ریاست جمهوری ترامپ است. میلیون ها نفر در این مدت شغل خود را از دست می دهند. هیچ کس مایل به صرف غذا در رستوران یا خرید از یک فروشگاه و یا سفر هوایی به خارج از این کشور نیست.

رئیس جمهور آمریکا که شاهد کاهش سریع ارزش بازار سهام در این کشور است در کوشش است تا بتواند تعادلی میان توقف پاندمی به سرعت در حال گسترش کرونا و اقتصاد رو به رکود خود بیابد. ترامپ اکنون بین اقتصاد در حال آسیب آمریکا و بیش از 200 هزار آمریکایی مبتلا به ویروس کرونا گیر افتاده است. یک بیماری که تا به امروز نه درمانی برای آن پیدا شده و نه واکسنی.

هر چند در حال حاضر و در گیرودار درگیری با کرونا، شاید مجالی برای فکر کردن به این موضوع نباشد، اما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 تنها هفت ماه باقی مانده است. زمان به جامانده به انتخابات ماه نوامبر روز های سرنوشت سازی برای ترامپ محسوب می گردد تا بتواند بقای خود را در کاخ سفید تضمین کند.

هفته گذشته دولت ترامپ به منظور مقابله با ویروس کرونا، دستورالعمل های جدیدی را تحت عنوان 15 روز فاصله اجتماعی معرفی و در آن شهروندان را به تجمعات حدبیشتر تا 10 نفر توصیه کرد. این دستور العمل دولت آمریکا در مقایسه با دستور در خانه ماندن در سایر کشور های جهان از جمله اسپانیا، هند و بیشتر کشور های اروپایی، گامی ضعیف برای مقابله با همه گیری خارج از کنترل کووید-19 بود.

جروم آدامز، پزشک و جراح آمریکایی هفته گذشته دستورالعمل 15 روز فاصله اجتماعی را اقدامی ناکافی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست. اما ترامپ در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود با اعلام اینکه قصد کاهش دستورالعمل های مقابله با شیوع کرونا را دارد، گفت کشور ما برای تعطیل بودن ساخته نشده است. کشور ما خیلی زودتر از پیش بینی ها فعالیت های مالی خود را از سر می گیرد. زمان سرانجام تعطیلی ها به زودی خواهد بود.

ترامپ همچنین در پاسخ به این سوال که نظر کارشناسان و متخصصان درمانی درباره مقابله با شیوع کرونا چیست، گفت اگر این امر به پزشکان واگذار گردد، می گویند بگذارید کشور تعطیل باشد. آن ها می گویند بیایید جهان را تعطیل کنیم و آن را برای چند سال تعطیل نگه داریم. رئیس جمهور آمریکا یادآور شد که او دولت فدرال را تعطیل نگه نمی دارد.

او همچنین گفت که پزشکان عضو کارگروه ویژه مبارزه با ویروس کرونا با نظر او برای بازگشایی دولت موافق نیستند. رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد شرایط فعلی ناشی از شیوع کرونا،هزینه های سرسام آوری را هم از نظر زیان به اقتصاد کشور و هم از نظر جان بسیاری از مردم به دنبال خواهد داشت.

متحدان ترامپ در دولت، در مصاحبه های خود اصرار بر ارتباط مستقیم میان اقتصاد و بهداشت عمومی دارند. آن ها معتقدند اگر رشد مالی تضعیف گردد، مردم به تدریج بی خانمان می شوند و وضع فاجعه باری برای اقتصاد کشور رقم خواهد خورد.

اما آیا انتخاب بین سلامت عمومی جامعه و حفظ رشد مالی در آمریکا امکان پذیر است؟ ویروس کرونا همچنان به سرعت در حال گسترش است. اگر شیوع کرونا کنترل نگردد تعداد بیماران بالاتر از ظرفیت بیمارستان ها خواهد بود و بسیاری جان خود را از دست می دهند. از سوی دیگر، اگر گردشگران از ترس شیوع کرونا در آمریکا از سفر به این کشور امتناع نمایند، تاثیر آن بر اقتصاد این کشور چشمگیر خواهد بود.

اما مهمترین سوال برای همگان اینست که در شرایط فعلی پاندمی بی سابقه کرونا، چگونه می توان فعالیت های مالی را از سر گرفت؟ اگر به مردم ایالت های نیویورک و کالیفرنیا، که شمار مبتلایان به کرونا در آن ها به سرعت در حال افزایش است، دستور ماندن در خانه داده گردد، اما دولت فدرال دستور مخالفی را صادر کند، چه کسی در این میان پیروز خواهد شد؟

ضربه به صنایع هواپیمایی، هتل ها و رستوران ها کل اقتصاد آمریکا را متاثر خواهد نمود و رکود ناشی از آن اجتناب ناپذیر است. حتی اگر فردا ویروس کرونا از بین رود، بازگرداندن اعتماد مصرف نمایندگان برای از سرگیری اقدامات روزمره خود از جمله مسافرت، رفتن به سینما و رستوران و شرکت در کنفرانس ها مدت ها زمان خواهد برد؛ بنابراین معضل اصلی انتخاب میان پذیرش ریسک مالی یا ریسک سلامت عمومی جامعه است.

مطمئنا رئیس جمهور آمریکا این روز ها با انتخاب های سختی پیش روبرو است. با توجه به شیب تند صعودی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، به نظر نمی رسد برغم خواست ترامپ، زمان لغو محدودیت های رفت و آمدی و بازگشت مردم به سرکار خود در این کشور فرا رسیده باشد.

هر چند امتناع ترامپ از قرنطینه ایالت های فاجعه زده نیویورک، کنتیکت و نیوجرسی، از تمایل او به فدا کردن جان مردم آمریکا در ازای نجات اقتصاد در حال سقوط این کشور، به عنوان تضمینی برای پیروزی در انتخابات نوامبر حکایت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 1 خرداد 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14700

به "ترامپ جان مردم آمریکا را فدای بقای خود در کاخ سفید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ جان مردم آمریکا را فدای بقای خود در کاخ سفید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید