معین مقدار هوش بر اساس مقدار مردمک چشم

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران (پانا) - مردمک چشم علاوه بر واکنش به نور، واکنش های دیگری هم در خود دارد. مردمک چشم می تواند تحریک شدن و هیجان داشتن انسان و بعلاوه خسته بودن انسان را هم نشان دهند. مردمک چشم حتی می تواند راست و دروغ بودن اظهارات را هم برملا کند. بر اساس تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه صورت گرفته، مردمک چشم با توانایی های شناختی انسان هم ارتباط دارد؛ هر چقدر مقدار مردمک عظیم تر باشد، فرد از مغز هشیارتری برخوردار است.

معین مقدار هوش بر اساس مقدار مردمک چشم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دانیال بیشتر بدانید.

به گزارش آخرین خبر، در گروهی از مطالعات ارتباط بین مقدار مردمک و مهارت های شناختی مورد آنالیز قرار گرفته است که نتایج آن ها تا حدودی با یکدیگر متناقض بوده است و این مطالعات نتوانسته اند نتایج قبلی خود را تکرار نمایند. در بعضی از مطالعات این نتیجه حاصل شده است که عظیم تر بودن مقدار مردمک با بالاتر بودن توانای های شناختی ارتباط مستقیم دارد، ولی در بعضی مطالعات نتیجه عکس این موضوع حاصل شده است. بعضی از این مطالعات تعداد نمونه های مورد آنالیز کمی داشته اند و به همین علت نمی توان نتایج آن ها را قطعی دانست.

در مطالعه نوی که مجله Cognition منتشر نموده است، دو محقق از دانشگاه جورجیا این ادعا را مطرح نموده اند که عدم سازگاری مطالعات گذشته به خاطر ناسازگاری های نوری بوده است. آن ها اذعان دارند که اگر شرایط نوری کنترل شده باشد، می توان ارتباط مستحکمی بین مقدار مردمک و هوش فرد، ظرفیت حافظه و توانایی کنترل توجه وی پیدا کرد.

محققین در دو مطالعه مرتبط با یکدیگر، 500 فرد بین 18 تا 35 ساله را مورد آنالیز قرار داده اند. آن ها مقدار مردمک چشم شرکت نمایندگان را به یاری دوربین ها و کامپیوترهای قدرتمند مقدار گیری نموده اند. از آنجا که انبساط مردمک حساسیت زیادی به نور اطراف دارد، محققین تمام کوشش خود را نموده اند که فضای آزمایشگاه محل انجام مطالعه به صورت ثابت و کم نور باشد.

از شرکت نمایندگان خواسته شده تا مجموعه ای از کارهای تعیین را انجام دهند تا به این ترتیب، توانایی آن ها در فکر سریع و حل مسائل نو تعیین گردد. آن ها ظرفیت حافظه کاری شرکت نمایندگان را هم در کنار توانایی کنترل تمرکز آن ها مورد سنجش قرار داده اند.

نتایج به دست آمده به وسیله محققین نشان داده است که عظیم تر بودن مقدار مردمک ارتباط مستقیمی با افزایش توانایی در انجام کارهای پیش بینی شده دارد. محققین علت این ارتباط را کشف ننموده اند، ولی اینگونه حدس می زنند که این موضوع به قسمتی از بالای ساقه مغز ارتباط دارد که تماس های عصبی در آنجا بیشتر از دیگر جاهای اعصاب مرکزی است. این منطقه نه تنها در مدیریت کارهای عمومی اثر دارد، بلکه تغییرات مقدار مردمک را هم مدیریت می نماید.

به هر حال هنوز هم علت نتایج به دست آمده در این تحقیق تعیین نیست، ولی باید در نظر داشت که این تحقیق بسیاری از محدودیت های تحقیقات گذشته را نداشته است و می توان نتایج آن را تا حدود زیادی درست دانست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 33699

به "معین مقدار هوش بر اساس مقدار مردمک چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین مقدار هوش بر اساس مقدار مردمک چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید