خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه اندازی می گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، تفاهم نامه تاسیس خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور رئیس این پژوهشگاه و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق به امضاء رسید.

خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه اندازی می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. این سازمان، مرکزی پژوهشی است که به مطالعه و تحقیق در حوزه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می پردازد.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: اقدام پسندیده این پژوهشگاه در تاسیس خانه خلاق و نوآوری، می تواند منشاء اثر بسیار مثبتی در حوزه کاربردی سازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و تجاری سازی ایده ها و علوم انسانی فراوری شده در این پژوهشگاه باشد. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همیاری ستاد، امیدوار هستیم که خانه خلاق و نوآوری این پژوهشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن تاسیس گردد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه اضافه نمود: این پژوهشگاه با سابقه دیرینه ای که از آن برخوردار است، مخزن و انباشتی غنی از مطالعات فرهنگی و علوم انسانی را در اختیار دارد. امضای تفاهم نامه امروز و تاسیس خانه خلاق و نوآوری، راه را برای تجاری سازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و علم نافع هموار خواهد نمود. باید توجه داشت که حدود 50 درصد از برونداد مراکز دانشگاهی کشور بانوان هستند که علاقه مند هستند تا آموخته های خود را به صورت یک شغل در اجتماع پیگیری نمایند. همچنین 50 درصد از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته های علوم انسانی و هنر هستند که در بازار کار با چالش های جدی روبرو هستند. راه اندازی این خانه خلاق و نوآور میتواند در شکل دهی به زیست بوم صنایع فرهنگی و ایجاد اشتغال در این حوزه موثر باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تبیین بیشتر شرایط اشتغال در کشور گفت: ما در کشور احتیاجمند مکان های همچون خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم تا در نقش اکسلریتور و شتابدهی به تجاری سازی فناوری های نرم و خلاق را عهده دار شوند. در حال حاضر حجم گردش مالی صنایع نرم و خلاق و فرهنگی در در کشور های توسعه یافته بیش از 2700 میلیارد دلار است. برای مثال گردش مالی دنیای سینما بیش از 60 میلیارد دلار است، در حالی که این رقم در کشور ما معادل تنها 300 میلیارد تومان است.

وی اضافه نمود: این اعداد لزوم جهش و کوشش بیشتر را در زمینه صنعت سینما به ما گوشزد می نماید، وقتی سینماگران ما چنین در عرصه های دنیای تحسین می شوند و جوایزی مانند اسکار، خرس برلین یا جوایز آسیایی شانگ های را می ربایند، این نشان های از شایستگی سینمای ایران در دنیا است، ولی در بعد ثروت افزایی و اشتغال شرایط ما مطلوب نیست. در واقع این حجم ناچیز از گردش مالی سینما به عنوان یکی از زیرشاخه های صنایع نرم و خلاق، قابل قبول نیست. در حال حاضر 10 رشته مختلف در صنایع نرم و خلاق وجود دارد، که توسعه هر کدام از آن ها بدون توسعه کلان زیست بوم نوآوری در کشور مقدور نیست. باید اجزاء زیست بوم از جمله خانه های خلاق، مراکز نوآوری و یا شتابدهنده ها را تا حد امکان توسعه داد تا بسترسازی های مورد احتیاج صورت گیرد.

کرمی با اشاره به اهمیت آشناسازی دانشگاهیان با فناوری های نرم و هویت ساز، گفت: تا زمانی که دانشگاهیان و یا هنرمندان و فعالان فرهنگی، با فناوری های نوین در حوزه کاری شان آشنا نشوند، نمی توان امید جهش در این حوزه را داشت. در حال حاضر گردش مالی صنعت اسباب بازی در دنیا رقمی در حدود 100 میلیارد دلار است، این در حالی است که این عدد در کشور ما معادل 350 میلیون دلار است، از این عدد نیز بیشتر کالا ها وارداتی است و تنها 15 میلیون دلار اسباب بازی های ایران ساخت است. این اعداد راستا و راه را به ما نشان می دهد. برای مثال در این حوزه باید با بهره گیری از فناوری های نوین مانند AR، VR، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء یا مکاترونیک و فراوری اسباب بازی های تعاملی، ورود کرد و رقبای خارجی را عقب راند و بازار کشور و منطقه را تصاحب کرد.

مطالعات و فعالان فرهنگی به سمت اثربخشی بیشتر در اجتماع سوق داده می شوند

در این رویداد همچنین حسینعلی قبادی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نیز ضمن اشاره به پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکل عام و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان به شکل خاص، اضافه نمود: خانه خلاق و نوآوری، همان ظرف و ساختاری بود که در این پژوهشگاه برای نیل به اهداف عالیه به دنبال آن بود و این پژوهشگاه به عنوان اولین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کوشش خواهد نمود تا مطالعات و دانش موجود و فعالان فرهنگی را به سمت کارآفرینی و فراوری ارزش اضافه نموده و اثربخشی بیشتر در اجتماع رهنمون گردد.

قبادی اضافه نمود: باید توجه داشت تا زمانی که سایه فرهنگ بر روی سیاست، اقتصاد و اجتماع ما گسترانیده نگردد، نمی توان انتظار یک اقتصاد یا اجتماع پویا و پیشرو رو داشت. این فرهنگ است که می تواند همه اولویت های مالی را جهت دهی کند و باعث ترغیب جامعه به ایجاد تغییرات مثبت گردد. اگر هم حرف و سخنی برای دنیایان داشته باشیم آن را از دریچه فرهنگ بیان خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: همه آن هایی نیز که دغدغه بومی سازی و دینی سازی علوم انسانی و فرهنگی را دارند، باید به این مهم توجه نمایند که بومی سازی از راستا کاربردی سازی ممکن است و مفاهیم علوم انسانی باید در ساختار عمومی جامعه نفس بکشد تا بومی سازی گردد.

خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ساختمان 8 طبقه واقع در خیابان کریم خان زند مستقر خواهد شد. این خانه خلاق و نوآور همچنین از امکاناتی مانند محل کار اشتراکی، سالن کنفرانس، سالن ورزشی، بخش نمایشگاهی، فروشگاهی و زیرساخت های اینترنتی برخوردار خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 33147

به "خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید