راز تبهکاری باند نوجوانان

به گزارش مجله سلو بلاگ، دو نفر از اعضای این باند مشهدی بودند، مشکوک شدن پلیس فتا به اقدامات این دو نفر در فضای مجازی، از فعالیت یک باند بزرگ کشوری پرده برداشت که علاوه بر مشهد، در شهر های تهران و شیراز هم فعالیت داشتند.

راز تبهکاری باند نوجوانان

به گزارش، کلاهبرداران هجده ساله در مشهد شناسایی و منهدم شدند. متهمان این پرونده نوجوان های متولد سال های 79 و 80 هستند. اعضای این باند با عناوین مختلف و به وسیله تبلیغات پیرامون خرید شارژ با تخفیف یا سایت های دوستیابی، هموطنان را از سراسر کشور پای خودپرداز ها می کشاندند، اطلاعات حساب آنان را برداشت و به این ترتیب از آن ها سرقت می کردند.

دو نفر از اعضای این باند مشهدی بودند، مشکوک شدن پلیس فتا به اقدامات این دو نفر در فضای مجازی، از فعالیت یک باند بزرگ کشوری پرده برداشت که علاوه بر مشهد، در شهر های تهران و شیراز هم فعالیت داشتند. این افراد به صورت کاملا حرفه ای بعد از برداشت غیرمجاز از حساب افراد، سرمایه هنگفتی از پول های سرقتی به دست آورده بودند. آن ها با منتقل کردن پول ها از یک حساب بانکی به حساب دیگر، عملیات پولشویی خود را به نحوی انجام می دادند که پلیس و دستگاه قضائی در رهگیری پول های کثیف با مشکل روبه رو شوند. پس از تحقیقات و پیگیری، یکی از متهمان مشهدی این پرونده به عنوان مظنون تحت نظر مأموران پلیس فتا نهاده شد، در نخستین مرحله پس از آنالیز های کارشناسانه، متهم به هویت کاربری کوالسکی در فضای مجازی و هویت جعلی م. ج شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

در این عملیات مأموران پلیس فتا در پوشش پیک، بسته مشابهی را آماده کردند و هنگامی که متهم مرسوله را دریافت می کرد، مأموران او را دستگیر کردند. در تحقیقات تکمیلی تعیین شد این فرد با لایه های بالاتری از مجرمان حرفه ای در ارتباط است و با راه اندازی کانالی تلگرامی، هزار و 600 نفر از کلاهبرداران فیشینگ کار را دور هم جمع نموده بود که درگاه های پرداخت الکترونیک جعلی طراحی شده را در معرض فروش همگانی قرار می دادند.

طی آنالیز های به عمل آمده تعیین شد پرونده تعداد زیادی از برداشت های غیرمجاز در کشور مربوط به این باند بوده است که پس از دستگیری سرشاخه اصلی این باند، فیشینگر های مرتبط با او هم شناسایی شدند و در سراسر کشور تحت تعقیب قضائی نهاده شدند. همچنین با کشف اطلاعات حساب های سرقت شده و با تعامل ویژه پلیس فتا با بانک های عامل، نسبت به ابطال رمز دوم این حساب ها اقدام شده است. یکی دیگر از متهمان این پرونده قصد داشت پول های نامشروع حاصل از فیشینگ و کلاهبرداری را به ارز دیجیتال تبدیل و رهگیری آن را عملا غیرممکن کند که دقیقا در آستانه دستیابی به نیات شوم خود در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه و با هماهنگی چند تیم عملیاتی پلیس فتا دستگیر شد. این متهم با اغفال خانمی توانسته بود به اطلاعات جعلی و هویتی او دسترسی پیدا و از آن اطلاعات برای خرید حق انتشار صرافی مجازی استفاده کند.

متهم دستگیرشده در فرودگاه شیراز علاوه بر تهیه حق انتشار صرافی غیرمجاز، وظیفه اغفال افراد و تبلیغ درگاه های جعلی را در اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز برعهده داشته است. تصمیم یکی از سرشاخه های باند مبنی بر استفاده از حق انتشار یک صرافی همچنین اقدام به فرار از کشور با 5 هزار لیر ترکیه که حاصل از تبدیل اموال نامشروع به ارز های خارجی و دیجیتال بوده است، به خودی خود می تواند در ردیف جرایم امنیتی قرار بگیرد.

در بازرسی مخفیگاه های متهمان و کنترل ارتباطات مجازی آن ها تعیین شد که دسترسی به یک تلفن همراه، چند عدد سیم کارت و یک رایانه برای انجام اعمال مجرمانه ای در حدواندازه های این پرونده کشوری کافی است. دسترسی آسان به آلات جرم در کنار جذابیت های ذاتی فضای مجازی و ارتباطات گسترده و پیچیده کلاهبرداران با یکدیگر خصوصا در حوزه جرایم سایبری باعث شده زمینه آلوده شدن نوجوانان و جوانان ما به سادگی فراهم باشد، بنابراین نظارت دقیق و مستمر والدین بر تعاملات مجازی فرزندان به امری واجب و اساسی تبدیل شده است. فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با گسترش نفوذ شبکه های اجتماعی و درهم آمیختگی جدایی ناپذیر زندگی امروزه ما با فضای مجازی، دستگیری و انهدام باند های خرابکار نمی تواند به خوبی رفع کننده آسیب های ناشی از اعمال مجرمانه باشد، بلکه پیشگیری به عنوان راه مناسب تری برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی اهمیت دوچندان دارد.

منبع: شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11475

به "راز تبهکاری باند نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز تبهکاری باند نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید