رسانه های چین: منشاء کرونا ووهان نبود

به گزارش مجله سلو بلاگ، در یک سالی که از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان می گذرد، رسانه های دولتی و وابسته به دولت چین کوشش نموده اند که در منشاء آن تشکیک نمایند و تقصیر را گردن دیگران بیاندازند. برای مثال، رسانه های دولتی مانند روزنامه گلوبال تایمز می گویند که آنالیز هایشان نشان می دهد که این ویروس شاید به وسیله زنجیره واردات مواد غذایی یخی به این شهر رسیده باشد.

رسانه های چین: منشاء کرونا ووهان نبود

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش بی بی سی، رسانه ها در عین حال مرتبا کوشش نموده اند که با گزارش ناقص تحقیقات علمی درباره منشاء ویروس این ایده را جا بیاندازند که ویروس حتی در اواسط سپتامبر 2019 نیز در ایتالیا مشاهده شده بود.

نحوه برخورد چین با شیوع کووید-19 و اطلاعاتی که در ابتدای کار در این زمینه منتشر نموده بود مورد انتقاد سنگین ایالات متحده و دیگر کشور های غربی قرار گرفته است.

زنجیره واردات یخی

نخستین گزارش رسانه های دولتی درباره وجود ویروس در زنجیره واردات یخی به ماه ژوئن برمی گردد و به بازاری در پکن مربوط می گردد که در آن ماهی آزاد وارداتی می فروشند.

در چند ماه بعد، رسانه های دولتی چین پیوسته غذا های یخی وارداتی را مقصر شیوع محلی ویروس کرونا معروفی می کردند.

روزنامه گلوبال تایمز با ارجاع به دفتر بازرگانی ووهان گفت که استیک وارداتی از استرالیا، گیلاس وارداتی از شیلی و غذا های دریایی وارداتی از اکوادور پیش از سال 2019 در شهر وجود داشته است.

پکن در حال حاضر درگیر اختلافات تجاری و بعضی مسائل دوجانبه با استرالیا است که در سال 2019 بیش از 7 میلیارد دلار محصولات غذایی به چین صادر کرد.

همچنین شبکه تلویزیون جهانی چین (سی جی تی ان) که متعلق به دولت است و اغلب گزارش هایی درباره کشف ویروس کرونا روی بسته بندی مواد غذایی وارداتی توسط مقامات محلی پخش می نماید گفت که ورود محصولات غذایی تولیدکنندگانی که تست کرونای کالاهایشان مثبت شده باشد شاید تا 4 هفته ممنوع گردد.

در عین حال، این شبکه و دیگر رسانه های انگلیسی زبان به شکلی گسترده پژوهش موسسه ملی سرطان میلان را پوشش خبری دادند و گفتند که نشان می دهد کووید-19 احتمالا از سپتامبر 2019 در ایتالیا وجود داشته است، حداقل سه ماه پیش از اولین گزارش شیوع آن در شهر ووهان.

این نخستین باری نیست که سعی می گردد روایت جدیدی از منشاء این ویروس ارائه گردد. پیش از آن نیز مقامات چینی مدعی شده بودند که این ویروس شاید توسط ارتش آمریکا به ووهان آورده شده باشد.

فرهنگستان علوم چین در پژوهشی مدعی شده بود که منشاء این ویروس شبه قاره هند بوده است، اما گزارش این پژوهش از ژورنال علمی لنست کنار گذاشته شد.

ارائه نادرست مطالعات و پژوهش ها

رسانه های چینی در عین حال با گزارش گزینشی نظرات الکساندر ککول، ویروس شناس آلمانی، اینگونه نشان دادند که منشاء ویروس کرونای جدید ایتالیا بوده است.

آقای ککول در کتابی که تحت عنوان قطب نمای کرونا منتشر نموده است می گوید فراگیرترین نوع ویروس کرونا از شمال ایتالیا آمده است، اما هیچ دلیلی برای تردید در نقش ووهان به عنوان نقطه صفر این همه گیری وجود ندارد.

اما رسانه های چینی در گزارش خود روی نکته اول تمرکز کردند و نکته دوم را نادیده گرفتند.

سی جی تی ان گزارش کرد که 99.5 درصد ویروسی که همه گیر شده است ریشه در شمال ایتالیا دارد، نه ووهان. در ادامه این روایت توسط رسانه های دولتی چین، مراکز دیپلماتیک این کشور و کاربران چینی توییتر پخش شد.

رسانه های چینی در عین حال مصاحبه آقای ککول با شبکه تلویزیونی زد دی اف را پخش کردند که ظاهرا گزارش های خودشان را تایید می کرد، اما بعضی موضوعات کلیدی از آن حذف شده بود.

آقای ککول، اما با رد گزارش رسانه های چینی از یافته هایش می گوید تبلیغات محض است.

رسانه های چینی در عین حال هیچ اشاره ای به ادعای آقای ککول مبنی بر مخالفت پکن با حضور تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی برای آنالیز منشاء این همه گیری نکردند.

ترویج اطلاعات غلط توسط دیپلمات ها

کنسولگری چین در سیدنی و سفارت این کشور در مانیل - دو مرکز دیپلماتیکی که نقشی مهم در ترویج نظریات مختلف مبنی بر منشاء احتمالی ویروس کرونا در خارج از چین داشته اند - هر دو کلیپ 35 ثانیه ای سی جی تی ان از مصاحبه آقای ککول را که با زیرنویس انگلیسی همراه بود ری توییت کردند.

آقای ککول در کلیپ سی جی تی ان می گوید ویروسی که در سراسر جهان پخش شده است از شمال ایتالیا آمده است. همه گیری جهانی اساسا از ووهان آغاز نشد. اما این کلیپ هیچ اشاره ای به سخنان او درباره منشاء این ویروس در ووهان نمی نماید.

ژا لی یو، سرکنسول چین در کلکته که بسیار در توییتر فعال است و مرتب از غرب انتقاد می نماید، بدون اشاره به آقای ککول گفته هایش را به روایت تاییدنشده دیگری پیوند زد که آزمایشگاهی در ایالات متحده را محل ساخت این ویروس معرفی می نماید.

او روز اول دسامبر به زبان انگلیسی در توییتر نوشت این ویروس در شمال ایتالیا جهش یافته است و در دسامبر 2019 در ایالات متحده پیدا شد و چند هفته پیش از نخستین موارد ابتلا در چین داشت در سراسر جهان پخش می شد. ایالات متحده شاهد بدترین برخورد با این ویروس در بین کشور ها بوده است و هنوز معلوم نیست که در فورت دتریک چه اتفاقی افتاده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26376

به "رسانه های چین: منشاء کرونا ووهان نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های چین: منشاء کرونا ووهان نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید