رهبران کنگره آمریکا از دبیر کل ناتو برای سخنرانی دعوت کردند

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران - خبرنگاران - رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا از ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای سخنرانی در کنگره در سوم آوریل (14 فرودین 98) دعوت کردند.

رهبران کنگره آمریکا از دبیر کل ناتو برای سخنرانی دعوت کردند

خبرگزاری رویترز درگزارش امروز(سه شنبه) خود، دعوت از این مقام ناتو برای حضور در کنگره در ماه آینده میلادی را نشانه احترام ویژه به رئیس سازمانی ارزیابی کرد که اغلب از سوی شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به استهزا گرفته می گردد.

بر اساس این گزارش، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از استولتنبرگ دعوت نموده در نشست مشترک اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کند.

این نشست همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو برگزار می گردد.

رویترز نوشت: ترامپ ارزش سازمان ناتو نزد واشنگتن را زیر سئوال برده و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی ادای احترام به استولتنبرگ را فرصتی برای تاکید دوباره به تعهد آمریکا در قبال این ائتلاف قلمداد می نمایند.

پلوسی روز گذشته (دوشنبه) در نامه ای به استولتنبرگ نوشت: در این برهه مهم برای آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا، کنگره و مردم آمریکا امیدوار به پیغام دوستی و مشارکت شما هستند، همان طوری که ما با همدیگر ائتلاف مهم خود را تقویت کردیم و به سوی صلح جهانی در آینده گام بر می داریم.

رویترز نوشت: پلوسی در برنامه ریزی برای دعوت از دبیر کل ناتو با میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا، کوین مک کارتی مقام ارشد جمهوریخواه و چاک شومر رهبر دموکرات سنا مشورت نموده است.

پلوسی فوریه گذشته (بهمن) در صدر هیاتی از نمایندگان مجلس آمریکا به بروکسل سفر کرد. هدف از این دیدار اطمینان دادن به متحدان اروپایی آمریکا درباره اختلافات بر سر سیاست های دونالد ترامپ و تاکید بر این نکته بود که آنچه ترامپ می گوید صرفا جنجالی پرسر و صدا و لفظی است و روابط ترانس آتلانتیک (آمریکا - اروپا) همچنان قوی و مستحکم است.

پلوسی در این دیدار با استولتنبرگ دیدار کرد.

رویترز نوشت: اتحادیه اروپا و آمریکا از قدیم نزدیک ترین متحد یکدیگر بوده اند و به وسیله ناتو با یکدیگر همکاری داشته اند.

با این حال ترامپ، ناتو را سازمانی منسوخ توصیف نموده و دوستان اروپایی خود را به دلیل اینکه به اندازه کافی صرف هزینه دفاعی ننموده اند، مورد انتقاد شدید قرار داده است؛ انتقادهایی که تردیدهایی را درباره تعهد وی در قبال ائتلاف نظامی غرب و امنیت گسترده تر اروپا برانگیخته است.

بعضی جمهوریخواهان نزدیک به ترامپ سخنرانی استولتنبرگ را فرصتی برای دبیر کل ناتو قلمداد می نمایند تا نگرانی های آمریکا را از جمله در زمینه درخواست رئیس جمهور از دولت های اروپایی برای افزایش بودجه دفاعی به میزان 2 درصد از فراوری مالی خود برطرف کند.

کشورهای عضو ناتو اختصاص دو درصد از فراوری ناخالص داخلی خود به بودجه دفاعی را تا سال 2024 هدف قرار داده اند.

رویترز نوشت: فرصت سخنرانی در جلسه مشترک کنگره یکی از افتخارات بزرگی است که نصیب بعضی مقامات خارجی می گردد.

تاکنون 120 سخنرانی از این نوع صورت گرفته است. اولین بار دوید کالاکائوآ پادشاه هاوایی در سال 1874 توانست در کنگره سخنرانی کند.

در آوریل 2018 نیز، کنگره آمریکا میزبان امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود.

به گزارش خبرنگاران، ترامپ که از زمان کمپین انتخاباتی خود، ناتو را سازمانی نخ نما شده توصیف نموده که کارامدی خود را از دست داده، بعد از راهیابی به کاخ سفید نیز بارها این نهاد را مورد حمله قرار داده است.

وی در سخنانی گفت، تعدادی از کشورهای ناتو که ما باید از آنها دفاع کنیم، نه تنها به تعهد 2 درصدی خود (که بسیار پایین است) عمل نمی نمایند، بلکه از سال ها پیش از پرداخت سهم خود امتناع نموده اند. آیا این کشورها بدهی های خود را به آمریکا پرداخت خواهند کرد؟

ترامپ همچنین تهدید نموده که اگر اعضای ناتو به درخواست این کشور برای افزایش بودجه دفاعی خود عمل ننمایند، آمریکا از این ائتلاف خارج می گردد.

البته هنوز معین نیست که به طور دقیق منظور ترامپ از طرح این موضوع چیست و آیا او می تواند بدون مجوز کنگره از ناتو خارج کند یا نه.

اروپام ** 9158 ** 1071

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 3358

به "رهبران کنگره آمریکا از دبیر کل ناتو برای سخنرانی دعوت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران کنگره آمریکا از دبیر کل ناتو برای سخنرانی دعوت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید