ریز مغذی ها و ویتامین ها و املاح برای بچه ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی اندازه احتیاج روزانه روی هر فرد 5/5 گرم اعلام نموده است. اکنون ببینیم روی در کجاها یافت می گردد: روی در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی که منبع خوب پروتئین هستند، وجود دارد.

ریز مغذی ها و ویتامین ها و املاح برای بچه ها

نویسنده: دکتر محمد جواد قاسم زاده

تغذیه، کودک، نوزاد، ریزمغزی ها، ویتامین، املاح

منابع غذایی روی

سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی مقدار احتیاج روزانه روی هر فرد 5/5 گرم اعلام نموده است. اکنون ببینیم روی در کجاها یافت می گردد: روی در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی که منبع خوب پروتئین هستند، وجود دارد.

منابع غنی روی عبارتند از:

صدف، جگر و انواع گوشتها به ویژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهی هم حاوی روی هستند، اما مقدار روی در گوشت قرمز بیشتر است) و تخم مرغ، حبوباتی مانند لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو، بادام و فندق هم حاوی عنصر روی هستند، اما به طور کلی قابلیت جذب روی از منابع حیوانی بیشتر از منابع گیاهی است. گفته می گردد قابلیت جذب روی از گوشت چهار برابر غلات است. مقدار جذب روی بسته به شرایط روی فرد از 15 تا 40 درصد فرق دارد.

عوامل کاهش و افزایش دهنده جذب روی

مس و کادمیوم رقیب اصلی جذب روی به حساب می آیند ولو این که اثر خود روی را دارند، دریافت بالای آهن و کلسیم جذب روی را کاهش می دهد. جذب روی ممکن است به وسیله گلوکز، لاکتوز و یا پروتئین سویا که به تنهایی و یا همراه با گوشت منصرف گردد، افزایش یابد.

روی موجود در شیر مادر مانند آهن در مقایسه با شیر گاو از قابلیت جذب بالاتری برخوردار است و این هم شاید خبر خوشی باشد برای مادرانی که فرزندشان شیر آن ها را می خورد!

مصرف آهن در بچه ها

مقدار مورد احتیاج آهن:

نقش آهن در افزایش ضریب هوشی در بچه ها نقش این مکمل را برجسته تر ساخته است.

آهن یک مکمل ضروری می باشد که مقدار آن در برخی رژیم های غذایی ناچیز است.

مقدار مورد احتیاج آهن در خانم های 15-11 سال 15 میلی گرم، در خانم های باردار 30 میلی گرم و در بزرگسالان با سن بیشتر از 50 سال 10 میلی گرم در روز می باشد.

در دورانی که بچه ها به سرعت رشد می نمایند (زیر 5 سال) بایستی حداقل روزانه 10 میلی گرم آهن مصرف نمایند.

فرآورده های حاوی آهن دارای آهن یا ترکیبی از آهن و ویتامین ها می باشند.

فرآورده هایی که برای خانم های باردار مورد استفاده قرار می گیرند دارای آهن و اسید فولیک می باشند.

جهت جلوگیری از مسمومیت بایستی به نکات زیر توجه نمود:

فرآورده های حاوی آهن می توانند باعث جراحات جدی یا مرگ در بچه های که به صورت تصادفی آهن مصرف نموده اند گردد.

بسته بندی هایی که بچه ها قادر به باز کردن آن می باشند بایستی بعد از هر بار مصرف کاملا بسته شوند.

فرآورده های حاوی آهن، بایستی دور از دسترس بچه ها نگه داشته شوند.

علائم مسمومیت آهن:

بچه های که با مصرف آهن دچار مسمومیت می شوند مسائل فوری یا تأخیری پیدا می نمایند.

اولین علامت مسمومیت آهن درد معده می باشد که گاهاً منجر به بروز زخم در قسمت های فوقانی دستگاه گوارش می گردد و همراه با تهوع و استفراغ می باشد.

مکمل ویتامین ها و املاح:

پس از 2 سالگی بچه های که غذاهای متنوعی از تمام گروه های غذایی هرم مصرف می نمایند، بدون احتیاج به مصرف مکمل می توانند احتیاجهای تغذیه ای خود را تأمین نمایند. زیرا غذاهای مختلف علاوه بر ویتامین و املاح سایر مواد مغذی را هم برای بدن تأمین می نمایند که این روش، بهرتین راه تأمین احتیاجهای غذایی است.

برخی از منابع کلسیم

ماست

شیر

پنیر

کنسرو ماهی

پودینگ تهیه شده با شیر

سوپ شیر

سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج

برخی منابع آهن

گوشت های بدون چربی (بخصوص گاو) - جگر - دل و قلوه

ماهی ساردین

اسفناج

لوبیای خشک پخته شده و عدس

بچه ها را با ویتامین، از چرخه بد غذایی خارج کنید.

بچه ها باید مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج خود را با تغذیه ای که از مواد طبیعی دارند به دست بیاورند و از آن جمله می توان به مواد غذایی چون: شیر و سایر لبنیات، میوه و سبزیجات سبز، مواد پروتئینی مانند مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ و نان و غلات اشاره نمود. اما سؤال اساسی این است که چه بچه های به مکمل های ویتامینی احتیاج دارند، بچه های که به صورت معمول غذاهای سالم و تازه مصرف نمی نمایند، بچه ها ایرادگیر که به مقدار کافی غذا نمی خورند، بچه های که به بیماری های مزمن از قبیل آسم یا بیماری های گوارشی مبتلا هستند. به ویژه اگر در حال درمان باشند.

بچه ها فعالی که به ورزش های فیزیکی سخت مشغول هستند، باید از مکمل های غذایی استفاده نمایند. بعلاوه مصرف این مکمل ها برای بچه های که به مقدار زیاد fast food می خورند، بچه های که گیاه خوار هستند و رژیم های بدون لبنیات یا رژیم های غذایی دیگر دارند و بچه های که از نوشیدنی های کربوناتی که موجب کاهش ویتامین و دفع مواد معدنی بدن می گردد، استفاده می نمایند، توصیه می گردد.

ویتامین و مواد معدنی مفید برای بچه ها

ویتامین A ، موجب رشد و ساختن بافت ها، استخوان، پوست سالم، چشم و سیستم ایمنی می گردد. برترین منابع ویتامین A شامل شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو و سیب زمینی شیرین است.

ویتامین های خانواده B هم به سوخت و ساز، فراوری انرژی و سلامت سیستم عصبی و چرخشی یاری می نمایند. منابع خوب این ویتامین ها گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، آجیل، پنیر، لوبیا و سویا است.

ویتامین C، سلامت ماهیچه ها، بافت های متصل و پوست را تقویت می نماید. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی از جمله منابع سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین D هم به رشد استخوانها و دندانها و بعلاوه جذب کلسیم یاری می نماید.

منابع این ویتامین شیر، پنیر و ماست، زرده تخم مرغ و روغن ماهی است.

کلسیم به رشد بچه ها و ساخت استخوان های قوی یاری می نماید. منابع آن شیر، پنیر، ماست، سویا و آب پرتقال های غنی شده است.

آهن ماهیچه را می سازد و برای سلول های خونی بسیار لازم است. کمبود آهن در دوران بزرگسالی به ویژه در دختران بسیار زیاد است. منابع سرشار آهن، گوشت قرمز، بوقلمون، اسفناج، حبوبات و آلوبخارا هستند.

نکات مهم در دادن ویتامین به کودک

ویتامین ها را دور از دسترس بچه ها قرار دهید تا آنها را مثل شکلات نخورند.

بعلاوه از مصرف بیش از مقدار مکمل ها خودداری کنید، چرا که موجب مسمومیت می گردد. اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می نماید، ابتدا از پزشک درباره تداخل داروها با ویتامین ها و مواد معدنی بپرسید تا با مشکل روبه رو نشوید. ضمناً توجه کنید که حتماً مکمل ها را از داروخانه تهیه نموده و از مکمل هایی بهره ببرید که دارای برچسب تأیید به وزارت بهداشت است.

منبع مقاله :

قاسم زاده، محمد جواد؛ (1389)، تغذیه بچه ها، قم: انتشارات شمیم قلم، چاپ دوم

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36964

به "ریز مغذی ها و ویتامین ها و املاح برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریز مغذی ها و ویتامین ها و املاح برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید