سندروم روده چکه کن

به گزارش مجله سلو بلاگ، سندروم روده چکه کن یکی از مسائل گوارشی است که تشخیص آن خیلی زود انجام نمی گردد و مسائل زیادی برای فرد مبتلا به وجود می آورد که در ادامه به آنالیز آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

سندروم روده چکه کن

روده چکه کن چیست؟

روده به طور طبیعی متخلخل است؛ یعنی مولکول های بسیار ریز می توانند به داخل آن نفوذ نمایند و روده از این طریق مواد مغذی حیاتی را جذب می کند.

در حقیقت، تنظیم اندازه نفوذپذیری روده، یکی از عملنمودهای اصلی سلول هایی است که دیواره ی روده را می پوشانند.

در افراد حساس، گلوتن می تواند باعث گردد که سلول های روده زونالین آزاد نمایند؛ پروتئینی که می تواند اتصالات سفت در پوشش روده را ازهم جدا کند.

عوامل دیگر - مانند عفونت ها، سموم، استرس و افزایش سن - نیز می توانند باعث جدا شدن این اتصالات سفت شوند.

هنگامی که این اتصالات سفت از هم جدا شوند، شما به روده ی چکه کن مبتلا می شوید. در چنین شرایطی، چیزهایی مانند سموم، میکروب ها، ذرات غذای هضم نشده و … می توانند از روده شما خارج شده و به وسیله جریان خون به سایر قسمت های بدن تان بفرایند.

چه چیزی باعث روده چکه کن می گردد؟

مقصرهای اصلی عبارتند از:
غذاها، عفونت ها و سموم
گلوتن، علت اصلی روده چکه کن است. سایر مواد غذایی التهابی مانند لبنیات یا مواد غذایی سمی مانند شکر و الکل بیش ازحد نیز از عوامل موثر هستند.
شایع ترین علت های عفونی
از رشد بیش از حد کاندیدا، انگل های روده و رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO).

سموم می توانند به شکل داروها ازجمله NSAIDS مانند موترین و ادویل، استروئیدها، آنتی بیوتیک ها و داروهای کاهنده اسید باشند؛ بعلاوه می تواند در قالب سموم محیطی مانند جیوه، آفت کش ها و BPA موجود در پلاستیک نیز وجود داشته باشد.

استرس و سم نیز در ابتلا به روده چکه کن نقش دارند. اگر از هریک از شرایط های زیر رنج می برید، محتمل است که به روده چکه کن مبتلا باشید. 1

علائم سندرم روده چکه کن

بیماری های التهابی روده
بیماری التهابی روده ای که سبب اسهال، درد شکم، نفخ و گاز می گردد یکی از علائم سندرم روده چکه کن می باشند.

التهاب در روده منجر به تحریک پذیری و بی نظمی در حرکت روده کوچک شده و موجب ایجاد بیماری التهابی می گردد.

مطالعات صورت گرفته در سال 2012 که نتایج آن در Digestion منتشر شده است گزارش می دهد که نشت روده در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال (IBS-D) و کولیت اولسراتیو غیر فعال (UC) رایج است. در واقع، نفوذ پذیری زیاد روده در هر دو بیماران مبتلا به IBS-D و UC شایع است.

مطالعاتی که در سال 2014 در World Journal of Gastroenterology منتشر شده اند نیز گزارش می دهند که میکروبیوم روده می تواند بر علائم و ویژگی های برجسته سندرم روده تحریک پذیر تاثیر بگذارد.

خستگی مزمن و بی حالی
اگر همواره احساس خستگی و بی حالی می کنید، علت آن ممکن است سندرم روده چکه کن باشد.

این حالت باعث افزایش بعضی ترکیبات التهابی به نام سیتوکین ها در بدن می گردد. این ترکیبات التهابی به طور مستقیم با خستگی ارتباط دارند.

نشتی روده بعلاوه بر روی غده های فوق کلیوی تأثیر گذاشته و موجب فرسودگی آدرنال می گردد. این حالت در بدن خستگی مکرر به وجود می آورد.

فرسودگی آدرنال هورمون های دیگر بدن را مختل نموده و منجر به خستگی می گردد.

در یک مطالعه که در سال 2016 در Microbiome منتشر شده، محققان نشانگرهای بیولوژیکی سندرم خستگی مزمن را در باکتری های روده و عوامل میکروبی التهابی در خون شناسایی کردند.

بیماری های التهابی پوست
اگر به طور ناگهانی از بیماری های التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه، پسوریازیس، درماتیت یا اگزما رنج فراوانی می برید، ممکن است به نفوذپذیری روده مبتلا شده باشید. نفوذ پذیری روده می تواند سبب ایجاد التهاب در پوست گردد. التهاب به بیماری های پوستی، به ویژه آکنه و پسوریازیس ارتباط دارد.

علاوه بر این، افزایش باکتری های مضر در روده ناشی از عدم تعادل، یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد مسائل پوستی مزمن است.

مطالعه ای که در سال 2011 در Gut Pathogens منتشر شده گزارش می دهد که به نظر می رسد شواهد حمایتی برای نشان دادن این که عدم تعادل در میکروب های روده و یکپارچگی دستگاه گوارش، عوامل مهمی در فرایند شکل گیری آکنه هستند، کافی است.

درد مفاصل
یکی از شایع ترین نشانه های LGS، سفتی و درد مفاصل و درد مزمن عضلات است. اگر چه بیشتر افراد مبتلا به درد مفصلی به آرتریت مبتلا هستند، اما عدم تعادل در میکروب های سالم در روده می تواند به ایجاد این درد یاری کند.

مطالعه ای که در سال 2013 در Elife منتشر شده دریافت که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید احتمالا بیشتر از افرادی سالم ممکن است دارای یک میکروارگاسم به نام Prevotella copri در روده باشند.

مطالعه دیگری که در سال 2015 در Arthritis & Rheumatology منتشر شده نیز دریافت که افرادی که مبتلا به آرتریت پسوریازیس، (نوعی بیماری مفصلی خود ایمنی می باشد) هستند به اندازه قابل توجهی با کاهش باکتری روده روبرو می باشند.

مسائل مربوط به خلق و خوی
LGS باعث آزادسازی پروتئین های التهابی سیتوکین و سایر مواد شیمیایی می گردد. این مواد تأثیر مستقیم بر اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی دارند.

باکتری های مضر در روده فراوری سموم می نمایند. این سموم می توانند به وسیله جریان خون به مغز منتقل شوند.

این توکسین ها فراوری نماینده های نوروترانسمیتر در مغز شما را مختل نموده و منجر به به هم ریختگی روحی و روانی می شوند.

یک مطالعه که در سال 2008 در Neuro Endocrinology Letters منتشر شده گزارش می دهد که نشت روده نشان دهنده اختلالات شناختی مختلف است.

این اختلال بعلاوه باعث آزاد شدن سیتوکین های التهابی و سایر مواد شیمیایی می گردد که افسردگی به وجود می آورند.

سایر علائم سندرم روده چکه کن
نفخ کردن

بی قراری

احساس آلوده شدن با باکتری و ویروس در حالی که پزشک نمی تواند عفونت را پیدا کند

آلرژی غذایی یا عدم تحمل بعضی از مواد غذایی

مسائل تیروئید

کمبودهای مختلف تغذیه ای

آلرژی فصلی یا آسم

عدم تعادل هورمونی، مانند سندرم قبل از قاعدگی (PMS) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

رشد بیش از حد کاندیدا (مخمر)

ممکن است بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون و آسم نیز این اختلال را ایجاد یا بدتر نمایند. 2

روده چکه کن چگونه درمان می گردد ؟

اولین قدم، پیروی از رژیم حذفی جامع Myers Way است که غذاهای التهابی و سمی را بمدت مشخصی از رژیم غذایی حذف می نماید و پس از آن از یک برنامه 4 - R برای درمان روده استفاده می نماید. برنامه 4 - R از این قرار است:
حذف
بدها را حذف کنید. هدف، خلاص شدن از شر چیزهایی است که بطور منفی بر محیط دستگاه گوارش تأثیر می گذارند مانند غذاهای التهابی و سمی و عفونت های روده ای.
جایگزین
خوب ها را جایگزین کنید. عناصر ضروری برای هضم و جذب مناسب را اضافه کنید، مانند آنزیم های گوارشی، اسید هیدروکلریک و اسیدهای صفراوی.
بازگرداندن
بازگرداندن باکتری های مفید برای ایجاد یک تعادل سالم از باکتری های خوب روده، بسیار مهم است.
ترمیم
فراهم کردن مواد مغذی ضروری برای یاری به ترمیم روده، بسیار مهم است.

یکی از مکمل های مفید در این زمینه، ال گلوتامین است، آمینواسیدی که به بهبود پوشش دیواره روده یاری می نماید. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.payamesalamat.com

3.www.delgarm.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38144

به "سندروم روده چکه کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم روده چکه کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید