عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد، باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد

به گزارش مجله سلو بلاگ، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به رشد 13 درصدی بودجه این دانشگاه در سال 98 تاکید نمود: متاسفانه این میزان رشد بودجه دانشگاه و در عین حال عدم تخصیص به موقع این بودجه به هیچ عنوان اهداف برنامه ششم مبنی بر توسعه رشته های مهارتی تحقق نخواهد یافت.

عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد، باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد

دکتر ابراهیم صالحی عمران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ضمن انتقاد از وضعیت بودجه اختصاصی به دانشگاه ها، اظهار کرد: با وجودی که هزینه های جاری دانشگاه بسیار بالا است اما تخصیص های مناسبی صورت نمی گیرد و در حال حاضر با گذشت 9 ماه از سال فقط 70 درصد بودجه این دانشگاه تخصیص پیدا نموده و 15 درصد این میزان از سوی خزانه پرداخت نشده است، ضمن اینکه کل این مبلغ نیز کفاف هزینه ها را نمی دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد، گفت: بر اساس لایحه دولت، بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در سال 98 با رشد 13 درصدی روبرو شده است اما این میزان رشد در بودجه نمی تواند جوابگوی ارتقای کیفیت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه این دانشگاه با 173 دانشکده و آموزشکده یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور است، اظهارکرد: بیش از 200 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می نمایند و در مجموع بیش از 900 کادر آموزشی در مجموعه دانشکده های فنی و حرفه ای کشور فعالیت می نمایند که اگر بودجه مناسبی در اختیار دانشگاه قرار بگیرد و تخصیص های به موقع داشته باشیم، می توانیم در حوزه آموزش های مهارتی و اشتغال فارغ التحصیلان نقش موثرتری ایفا کنیم.

دکتر صالحی عمران با بیان اینکه در سال های اخیر آموزش عالی به طور کلی به سمت تقاضای اجتماعی سوق پیدا نموده است، اضافه کرد: این موضوع در مورد متقاضیان کنکور که بیشترین جمعیت آن هر سال به سمت رشته های علوم تجربی گرایش پیدا می نمایند،بیشتر صدق می نماید. متاسفانه دانشگاه ها و آموزش عالی ما اسیر تقاضاهای اجتماعی شده اند و سیاستگذاران بدون برنامه ریزی دقیق به سمت برآوردن این تقاضاها حرکت می نمایند.

وی توضیح داد: تصور غلط عموم این است که فرد با اخذ مدرک می تواند وارد کارهای دولتی گردد، در صورتی که باید در نظر داشت که دانش آموختگان با مهارت افزایی می توانند وارد کارهای دولتی و اداری شوند که برطرف این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: باید با افزایش رشته های مهارتی به اشتغال زایی یاری کرد و اینکه چه نوع مهارت هایی می تواند ورود افراد به بازار کار را تسهیل کند، نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روح آموزش عالی بیشتر متوجه کمیت گرایی است و این موضوع موجب آسیب شده، توضیح داد: استخدام دولتی پاسخگوی تقاضاهای اشتغال جامعه دانشگاهی نیست و باید به حوزه مهارت های سخت و نرم توجه گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2273

به "عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد، باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تخصیص به موقع بودجه مشکلاتمان را افزایش داد، باید فکری به حال آموزش عالی کشور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید