عراق در انتظار عادی شدن سطح صادرات گاز ایران

به گزارش مجله سلو بلاگ، عراق پس از دریافت معافیت 90 روزه از آمریکا برای واردات انرژی از ایران، منتظر دریافت میزان کافی گاز ایران برای تولید برق است.

عراق در انتظار عادی شدن سطح صادرات گاز ایران

ایران به دلیل بدهی 6 میلیارد دلار عراق تهدید کرده بود که صادرات گاز به این کشور را کم خواهد کرد. به این بهانه و برای مطالبه بدهی ایرانی، رضا اردکانیان، وزیر نیرو سفر یک روزه ای به عراق داشت.

سایت خبری شانا دوشنبه هشتم دی ماه نوشت بود که شرکت ملی گاز ایران صادرات گاز خود به عراق را به دلیل بدهی عراق به ایران و پس از اخطارهای چندباره قراردادی، کاهش داده است.

یک روز پیش از بیانیه شرکت ملی گاز ایران، الشرقیه به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده بود که ایران صادرات سوخت گاز را که برای تأمین نیروگاه های برق عراق لازم است، به پایین ترین سطح در چند سال اخیر کاهش داده است.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که ایران قصد دارد صادرات روزانه گاز به عراق را از پنج میلیون مترمکعب به سه میلیون مترمکعب کاهش دهد. این کاهش پس از برنامه های اعلام شده قبلی برای کاهش صادرات از 50 میلیون به پنج میلیون مترمکعب در روز صورت می گیرد.

در بیانیه شرکت ملی گاز ایران آمده که ایران از وزارت برق عراق بیش از پنج میلیارد دلار طلبکار است: وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل پنج میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ 3 میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از 2 میلیارد دلار از بدهی سررسید شده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است.

همچنین به غیر از این پنج میلیارد بدهی، شرکت ملی گاز ایران به گفته شانا طرف عراقی، طبق قراردادی که با ایران دارد، بیش از یک میلیارد دلار بابت تخلف های قراردادی هم بدهی دارد.

حالا بعد از گذشت یک هفته بار دیگر احمد موسی، سخنگوی وزارت برق از شرایط برق و نحوه صادرات گاز ایران به عراق گفته است: خاموشی در برخی از ستان های عراق ادامه دارد و دلیل خاموشی ادامه کاهش عرضه گاز ایران به نیروگاه ها است.

طبق بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در سفر یک روزه خود به عراق، قول داده بود تامین گاز به سطح سابق برشود.

در آن سفر توافق شد که پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا، از محل منابع مالی ایران در عراق انجام شود.

از طرفی آمریکا در 30 دسامبر یک معافیت 90 روزه صادر کرد که به این کشور اجازه می دهد به واردات انرژی ایران ادامه دهد. معافیت قبلی 45 روزه بود و در 20 نوامبر صادر شده بود. عراق از سال 2018 از معافیت های آمریکا برای واردات انرژی از ایران برخوردار شده که هدف تحریم های واشنگتن قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفته است: ما بر این باوریم که در مدت 90 روز دولت عراق می تواند اقدامات معناداری برای افزایش خودکفایی انرژی انجام داده و وابستگی خود به انرژی گران ایران را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا عراق تحت فشار آمریکا برای کاهش واردات انرژی ایران، وعده داده است اقداماتی را برای افزایش تامین گاز و برق انجام دهد.

عراق که طبق آمار بانک جهانی، در سال 2019 پس از روسیه دومین نرخ بالای مشعل سوزی در جهان را داشته، در تلاش برای جمع آوری گازهایی است که محصول فرعی استخراج نفت هستند.

همچنین عراق قصد دارد از عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و اردن برق وارد کند تا کمبود برق که به اعتراضات مرگبار در این کشور منجر شده است را برطرف کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 27362

به "عراق در انتظار عادی شدن سطح صادرات گاز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق در انتظار عادی شدن سطح صادرات گاز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید