عروسک بومی گلین بالا اردبیل احیا شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، معاون صنایع دستی اردبیل از احیا و باززنده سازی عروسک بومی استان اردبیل با نام گلین بالا اطلاع داد.

عروسک بومی گلین بالا اردبیل احیا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، ملکه گلمغانی زاده با اعلام این خبر توضیح داد: طی روزهای اخیر با ثبت ملی عروسک گلین بالا زمینه احیای آن فراهم شده است.

او با بیان اینکه عروسک های بومی و محلی به عنوان نمادهای پیغام رسان افسانه ها هستند، اضافه کرد: گلین بالا از عروسک های بومی استان اردبیل است که از آداب و رسوم و فرهنگ بومی نشات گرفته و در سال های دور به عنوان اسباب بازی بچه ها در بیشتر مناطق استان اردبیل مرسوم بوده است.

معاون صنایع دستی اردبیل گفت: در سال های اخیر با شکل گیری زندگی مدرن، اسباب بازی ها نیز دستخوش تغییراتی شده و با ورود عروسک های جدید به خانه های مردم گلین بالا نیز ارزش های گذشته خود را از دست داد.

گلمغانی زاده توضیح داد: در این راستا برای حفظ فرهنگ بومی و پاسداشت فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم مردمان این مرز و بوم عروسک بومی منطقه گلین بالا بازآفرینی هویت شد و به همت صنعتگر توانمند شهرستان بیله سوار احیا و باززنده سازی شده است.

او عنوان نمود: در نظر داریم برای احیا و توسعه بیشتر این هنر و صنعت و برای باززنده سازی گلین بالا، عروسک هایی که روایت های بچه هاه را در سینه خود حبس نموده و در طول تاریخ رو به فراموشی هستند اقدام و از معدود صنعتگران این رشته حمایت و شرایط آموزش رایگان این رشته را در شهرستان بیله سوار فراهم کنیم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8154

به "عروسک بومی گلین بالا اردبیل احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسک بومی گلین بالا اردبیل احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید