فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت

به گزارش مجله سلو بلاگ، در حالی که سودان به دنبال درخواست ها برای انجام تظاهرات امروز (یکشنبه) در خارطوم و دیگر شهرها از جمله عطبره و مدنی، در آرامش شکننده به سر می برد، نخست وزیر این کشور هشدار داد، انجام هرگونه اقدامات تخریبی و داشتن افکار خاص درباره حکومت توسط مردم مردود است.

فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت

به گزارش خبرنگاران، معتز موسی، نخست وزیر سودان در دیدار مشورتی با رهبران سازمان اطلاعات این کشور استفاده از زور و خشونت و انتشار انزجار در عملکرد سیاسی را رد نموده و آن را اقدامی غیر اخلاقی خواند.

وی تاکید نمود، تنها راه خروج سودانی ها از بحران سیاسی برگزاری انتخابات آزاد و شفاف 2020 است و آسیب رساندن به کشور خط قرمز بوده و بیان به عنوان یک حق تضمین شده است.

موسی در گفت وگوی تلویزیونی گفت، دولت با وجود شرایط کنونی متعهد است و در حال حاضر برای مهار شرایط سخت مردم اقدامات موقتی اجرایی شده است.

وی گفت، اقتصاد کشور قوی است و نیازی به یاری ندارد.

همچنین وزارت آموزش و پرورش که از ماه دسامبر و از زمان شروع تظاهرات اعتراض آمیز مدارس و دانشگاه ها را در خارطوم و تعدادی از شهرها تعطیل نموده بود، اعلام نمود، مدارس در همه مقاطع در خارطوم از روز سه شنبه باز می شوند. در ولایت رود نیل هم مدارس از امروز شروع به کار می نمایند. هنوز در دیگر استان های سودان مدارس تعطیل هستند.

در این راستا، مقامات سودان همچنین فیصل محمد صالح، روزنامه نگار برجسته این کشور را پس از بازداشتش به دلیل حمایت او از تظاهرات ضد دولتی، رها کردند.

صالح، برنده جایزه اخلاق و شجاعت روزنامه نگاری پیتر مالکر گفت: نیروهای امنیتی برای بازجویی به دنبال موافقتم با اعتراض ها مرا از دفترم بیرون کشیده و با خود بردند. من به آنها گفتم از تظاهرنمایندگان صلح آمیز حمایت می کنم اما عضو هیچ گروه تظاهرات نماینده نیستم، بازرس ها می خواستند نظر مرا بدانند و پس از آنالیز های بسیار مرا نیمه شب رها کردند.

این روزنامه نگار مجرب به دفاع از حقوق بشر و آزادی مطبوعات معروف است و در سال 2013 جایزه مذکور را کسب کرد. او به دلیل انتقاد از دولت البشیر چند روز زندانی شد.

همچنین سازمان اطلاعات سودان تعداد زیادی از فعالان و روزنامه نگاران را از زمان شروع اعتراض ها ضد افزایش قیمت نان بازداشت نموده است. تجمع اصناف سودانی متشکل از مدرسان، پزشکان و مهندسان اعلام نمود، قصد دارد امروز تظاهرات جدیدی را ترتیب دهد.

در عین حال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری سودان در استقبال از محمد الحسن المیرغنی، معاون اول رئیس جمهوری سودان بر حمایت کامل کشورش از امنیت و ثبات سودان تاکید نمود که جز لاینفک امنیت ملی مصر است و قاهره به ادامه تحکیم همکاری مشترک میان دو کشور در سایه روابط تاریخی مستحکم و ممتاز توجه دارد.

بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت، در این دیدار بر اهمیت اتمام پروژه برق میان دو کشور و آنالیز های پروژه های راه آهن و تقویت حمل و نقل رودخانه ای تاکید شد.

راضی اضافه کرد، در دیدار مذکور راه های تحکیم روابط دوجانبه و همکاری براساس نتایج دور دوم کمیته عالی ریاستی مورد آنالیز نهاده شد که در ماه اکتبر در خارطوم برگزار گردید.

معاون اول رئیس جمهوری سودان هم از تحولات اخیر مربوط به تقویت پیوندهای همکاری مشترک میان دو کشور به ویژه به وسیله افزایش سفرهای متقابل رهبری سیاسی و مسؤولان ارشد دو کشور قدردانی و ابراز امیدواری کرد که از نقش رهبری مصر در منطقه و تجربه این کشور استفاده کند؛ تجربه ای که کاملا در شاخص ها و عملکرد اقتصادی بازتاب داشته است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2240

به "فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان برای برگزاری تظاهرات جدید در سودان همزمان با هشدار دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید