مانع اصلی حوزه کسب وکار، پیش بینی ناپذیری اقتصاد است

به گزارش مجله سلو بلاگ،
این مطلب بخشی از ویژه نامه بهار 1401 اتاق ایران آنلاین با عنوان اقتصاد ایران در سال 1400 و منظره سال 1401 است که به آنالیز شرایط 40 شاخص مالی و پیش بینی آنها در سال پیش رو می پردازد.

مهم ترین موانع در حوزه کسب وکار کدام است؟ حسن فروزان فرد، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران می گوید: مانع اصلی حوزه کسب وکار، پیش بینی ناپذیری اقتصاد ایران است. وقتی محیط مالی برای فعالان این حوزه غیرقابل پیش بینی باشد، زمینه برای هر نوع اندیشه توسعه ای از بین می رود. دیدگاه بلندمدت و اقتصاد بلندمدت به اقتصاد کوتاه مدت و روزمره تبدیل می گردد.

مانع اصلی حوزه کسب وکار، پیش بینی ناپذیری اقتصاد است

فروزان فرد به اتاق ایران آنلاین می گوید: در فضای اقتصاد کوتاه مدت نمی توان امیدوار بود که فعالان مالی نگاه توسعه ای و آینده نگرانه داشته باشند و به فکر منابع تازه و توسعه و توسعه فعالیت موجود باشند. آنها تنها برای حفظ شرایط موجود می اندیشند نه نوآوری.

به گفته فروزان فرد در فضای اقتصاد کوتاه مدت فعالان مالی فعالیت خود را به گونه ای تنظیم می نمایند که احتمالاً خطر و ریسک کمتر باشد؛ در فضایی که ریسک قابل مقدار گیری نیست، آنها از سرمایه گذاری دوری می نمایند و تنها شرایط را تحت کنترل قرار می دهند. برای همین پیش بینی ناپذیری مهم ترین عامل توقف اقتصاد ایران است و زمینه نامناسب بودن فضای کسب وکار را دامن می زد.

فروزان فرد ادامه می دهد: ما عوامل متعددی را در فضای کسب وکار می شناسم که مخل بهبود شرایط هستند؛ عواملی چون مجوزها، قوانین، مکانیزم انحلال شرکت ها، ورشکستگی و غیره که در کنار هم می توانند راستا را بهبود یا تخریب نمایند ولی غیرقابل پیش بینی بودن شرایط اقتصاد از همه این عوامل مهم تر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: در مالی با تورم عنان گسیخته، هیچ منظره روشنی برای کنترل تورم نیست. در این شرایط گفتن از سایر عوامل اثرگذار بر محیط کسب وکار، قبل از اینکه این آسیب کنترل گردد، بی فایده است.

نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران تصریح می نماید: مهم ترین مسئله اقتصاد ایران بیماری وحشتناک تورم است. با وجود تورم در کنار بقیه عوامل هیچ تصویری از آینده اقتصاد ایران نمی گردد ارائه کرد.

فروزان فرد ادامه می دهد: با ریسک گریزی، توقف و کنترل فعالیت مالی، اندیشه توسعه ای به محاق می رود. تعدادی از برترین ها و صاحب نام ها که باید اندیشه توسعه داشته باشند و بقیه را به تحرک وادارند، در سکوت کار می نمایند و وقتی مالی پیشران نداشته باشد اقتصاد هر روزه تضعیف می گردد.

او ادامه می دهد: از طرفی وقتی آنالیز می کنیم، می بینیم خیلی از فعالان مالی از رانت استفاده می نمایند یا به منابع رانت دست یافته اند. کسب وکار معمول ژست توسعه ای و ریسک پذیری بیشتر را ندارند. این همان چیزی است که زمینه را برای اقتصاد روبه ضعف فراهم می نماید.

فروزان فرد تاکید می نماید: البته در ساختارهای قانونی و بودجه ای کشور هم شرایط بهبود را نمی بینیم که جذابیت را برای تکاپوی بیشتر از فعالان مالی می گیرد. در سال باید محیط و منظره مالی پیش بینی پذیر باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 44350

به "مانع اصلی حوزه کسب وکار، پیش بینی ناپذیری اقتصاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع اصلی حوزه کسب وکار، پیش بینی ناپذیری اقتصاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید