مردم دچار سندروم خستگی شده اند، نگران سفر های نوروزی هستیم خبرنگاران

به گزارش مجله سلو بلاگ، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به طولانی شدن زمان پاندمی کرونا، از سندروم خستگی به عنوان یکی از پیامد های این بیماری نام برد.

مردم دچار سندروم خستگی شده اند، نگران سفر های نوروزی هستیم خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا زالی، عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: زمانی که بیماری فرآیند فرسایشی می گیرد، با سندروم خستگی روبرو می شویم؛ بنابراین رسانه ها و مجموعه سیاست گذاران باید هنر آن را داشته باشند که با ارتقای تاب آوری جامعه این موضوع را جبران نمایند.

وی ادامه داد: نکته بعدی بحث مسائل مالی مردم است، به طوری که مجموعه حمایت های اعمالی در زمینه جبران اختلالات کسب و کار به ویژه در زمینه کسب و کار خرد و فاقد شناسنامه به شکلی که باید، انجام نشده است و حمایت ها قلیل بوده است. حتی بعضی مغازه ها هم که باز هستند، رونقی ندارند. بر همین اساس نارضایتی می تواند نافرمانی در رعایت پروتکل ها را به دنبال داشته باشد و ممکن است فرد با نزدن ماسک، نافرمانی خود را نشان دهد. در مجموع نقاط خلاء فراوانی در پوشش حمایتی اقشار فرودست و آسیب پذیر در بحث بحران کرونا وجود دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: به همین دلیل هنوز افرادی هستند که توان خرید ماسک ندارند. در تهران 20 هزار نفر به وسیله دستفروشی تأمین معیشت می نمایند. این آمار رسمی دستفروشی است، آمار شناور خیلی بیشتر از این ها است.

وی با طرح این سوال که چرا در کشور هایی مانند سنگاپور، تایوان، ویتنام و کره جنوبی با موفقیت عمل شده است، اضافه نمود: سرمایه اجتماعی انباشته شده در این کشور ها قبل از کرونا بسیار مستحکم و قوی بوده و بعد از کرونا این سرمایه اجتماعی به یاری آمده است و به این ترتیب همه مردم به تبعیت از دولت قرار گرفته اند. در این آسیب شناسی ما باید ببینیم که در کجا ها سرمایه اجتماعی مان آسیب خورده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر سطح بالای تناقض در گفتار است. همانند آنچه که در بازگشایی مدارس در مهر و بهمن ماه شاهد بودیم. اکنون نیز اندکی به انتها سال باقی مانده است، اما هنوز تکلیف سفر های نوروزی به صراحت معین نیست. در اپیدمی ها ممکن است نامهربانی وجود داشته باشد، اما قطعاً این موضوع برای نجات جان آدم ها است. در جایی که منافع اجتماعی اقتضا می نماید و در مقابل آن اکراه عمومی وجود دارد، باید دید مصلحت عمومی چیست.

وی ادامه داد: همه جای جهان نسبت به محدودیت ها معترض هستند؛ اسپانیا، هلند، ایالات متحده آمریکا و…، همه مردم جهان خسته شده اند و این موضوع تنها مختص ایران نیست. اما اگر بخواهیم با تسامح برخورد کنیم، جان مردم به خطر می افتد.

زالی درباره سفر های نوروزی نیز گفت: با فرض اینکه اکنون ویروس جهش یافته با سناریوی فعلی وجود نداشت، آن موقع طبیعتاً نظر ما این بود که با توجه به آنکه از اول آذرماه فرایند بیماری کاهش بوده و در دو هفته اول اسفند هم افزایش چشمگیر در موارد مراجعه، بستری و مرگ و میر بیماری نداشتیم، می توان با آزادی عمل بیشتری اجازه فرآیند های تفننی را در قالب سفر های نوروزی داد. اما متأسفانه وجود ویروس چموش، خشن، تهاجمی و بی رحمی به نام واریانت جهش یافته (انگلیسی)، سناریوی دیگری را رقم زده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در نوروز بی تردید بالاترین نرخ سفر را در تهران و با اختلاف زیاد از سایر استان ها، خواهیم داشت، اضافه نمود: به دنبال اقدامات اجرا شده در طی ماه های گذشته و غربالگری های انجام شده، توانسته ایم بیماری را در تهران کنترل کنیم. حال مسافران در سفر به شهر های مختلف، در معرض انواع سویه ها با شدت های مختلف ویروس قرار می گیرند. هفته سوم فروردین هم مسافران بازمی گردند و مانند آن است که با شبیخون ویروس روبرو شویم؛ بنابراین می توان پیش بینی کرد که در هفته سوم فروردین با بازگشت مسافران در استان تهران با امواج بیماری روبرو خواهیم شد و البته تقارن آن هم با آغاز کسب و کار مردم است. بر همین اساس ممکن است در زمانی که مردم انتظار بازگشت اقتصاد و رونق کسب و کار را دارند، شاید لازم باشد که در کسب و کار دخالت کنیم و محدودیت ایجاد گردد.

زالی با اشاره به وجود و چرخش دو ویروس کلاسیک (ووهان) و جهش یافته انگلیسی در کشور، گفت: تعدادی از مردم به دنبال ابتلاء به نوع قبلی ویروس (ووهان) در موج های قبلی این بیماری، نسبت به آن مصونیت یافتند، اما این افراد امروز مقابل ویروس جهش یافته مصون نیستند و مبتلا می شوند. ویروس جهش یافته می تواند مصونیت نسبی بعضی افراد را در که سه موج قبلی مبتلا شده اند را در هم شکند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالاتری دارد. به طوری که هر فرد ناقل در ویروس کلاسیک ووهان می توانست 1.2 نفر را مبتلا کند، اما این رقم در ویروس انگلیسی 2.3 است. به این ترتیب به تدریج خوشه های جدید ویروس در تهران شکل می گیرد و با تلفیق آن ها طغیان جدیدی شکل می گیرد. همچنین ویروس جهش یافته مرگ و میر بالاتری ایجاد می نماید و مطالعات ما در تهران نیز همین موضوع را نشان می دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: بنابراین مردم در زمانی می خواهند بار سفر نوروزی ببندند که مکانیسم و پدیده جدیدتری از ویروس رخ داده است. در این زمینه ارزش زمان و مداخله گاهی در ثانیه است.

زالی همچنین درباره رنگ بندی شهرها، گفت: تمام رنگ بندی های انجام شده بر اساس سناریوی ویروس کلاسیک است و این رنگ بندی ها در ویروس جهش یافته باید تغییر کند.

وی تاکید نمود: بعد از گذشت یک سال از بیماری کرونا، همه شهرستان های کشور در معرض خطر جدیدی هستند، آن هم بروز سویه های مقاوم جدید و جهش یافته داخلی و بومی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 29319

به "مردم دچار سندروم خستگی شده اند، نگران سفر های نوروزی هستیم خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم دچار سندروم خستگی شده اند، نگران سفر های نوروزی هستیم خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید