اندازه سرانه مدارس عادی جوابگوی هزینه ها نیست

به گزارش مجله سلو بلاگ، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع اظهار داشت: سرانه یک مدرسه عادی 150 نفره در سال 1401 به شرط تخصیص و تامین نقدینگی حدود 12 میلیون تومان است که به هیچ وجه جوابگوی هزینه های مدارس نیست.

اندازه سرانه مدارس عادی جوابگوی هزینه ها نیست

بخشنامه تدوین لایحه بودجه 1402 با شماره 125883 مورخ 18 مهر1401 در حالی ابلاغ شد که دولت تلاش خود را در ارائه هدفمند و به موقع لایحه بودجه 1402، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین پیگیری مستمر تحقق برنامه های دولت مردمی مد نظر قرار داده است، قطعاً تلاش تمامی دستگاه های دولت در ارائه برنامه های خود برای اجرای رویکرد های کلان بخشنامه ارسالی در سه محور رشد با ثبات اقتصادی، عدالت محوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی، است.

وزارت آموزش و پرورش نیز همانند سنوات قبل با بهره گیری از کلیه قوانین بالادستی و الزامات قانونی در تلاش خواهد بود تا در حوزه های برنامه هفتم، سالانه بودجه سنواتی جهت تحقق سیاست گذاری های صورت گرفته در حوزه های اجرای سند تحول بنیادین، عدالت، ارتقای کیفیت، مردمی سازی و شفافیت اقدام نماید لذا با توجه به اهمیت این دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی و تأثیر آن بر پیشرفت کشور در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... شرایط مهیا گردد تا سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در شرایط بالاتری نسبت به سال قبل قرار گیرد. به همین منظور این معاونت در چند مرحله نسبت به معرفی ردیف های اعتباری آموزش و پرورش پرداخته تا با شفافیت بیشتر، به استقبال تدوین لایحه بودجه سال آینده برویم.

به همین علت به یکی از مهم ترین ردیف های اعتباری دستگاه یعنی کمک سرانه آموزشی می پردازیم:

در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1401 برای ردیف سرانه آموزشی برای تعداد 060/412/13 دانش آموز مبلغ 88.970.000 میلیون ریال براساس اسناد پشتیبان متقن پیشنهاد، که سهم هر دانش آموز از بودجه پیشنهادی 6.633.582 ریال معین تا صرف پرداخت هزینه های جاری مدارس گردد. پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و کسر عدد قانون متوازن عدد ابلاغی این ردیف 10.926.774 میلیون ریال معین گشت که سهم هر دانش آموز از این حوزه 814.698 ریال شد که تفاوت معنی داری با عدد پیشنهادی داشت، به عنوان مثال برای مدرسه عادی دولتی با 150 دانش آموز برای دوره یک ساله در عدد پیشنهادی لایحه عدد 995.037.202 میلیون ریال و در قانون رقم 122.204.700 میلیون ریال سرانه یک سال مدرسه به شرط تخصیص و تامین نقدینگی خواهد شد که قطعاً با افزایش هزینه های صورت گرفته در اداره امور جاری مدارس اعم از هزینه های مصرفی و تملک، سوخت و ...، عدد مندرج در قانون جوابگوی نیاز حتی مدارس عادی برای جبران هزینه های جاری نخواهد داشت.

با توجه به اینکه هزینه سرانه آموزشی براساس دوره ها متغیر بوده (همانند دانش آموزان عشایری و بر اساس ماده 15 اساسنامه تأسیس مدارس عشایری باید 3 برابر مدارس عادی معین گردد) انتظار می رود در لایحه بودجه 1402 توجه ویژه ای به این ردیف بسیار مهم و تاثیرگزار در روند ایجاد عدالت آموزشی برابر برای همه دانش آموزان کشور ببینیم.

خبرنگاران علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 49365

به "اندازه سرانه مدارس عادی جوابگوی هزینه ها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه سرانه مدارس عادی جوابگوی هزینه ها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید