هشدار رییس اسبق بانک مرکزی درباره طرح تحول نظام بانکی

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران: رییس اسبق بانک مرکزی بیان داشت: طرح تحول نظام بانکی نیازمند بازنگری است تا مسائل بانک ها برطرف و نظام بانکی اصلاح گردد.

هشدار رییس اسبق بانک مرکزی درباره طرح تحول نظام بانکی

به گزارش خبرنگاران به نقل ازایبِنا، طهماسب مظاهری رییس اسبق بانک مرکزی در نشست شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و اقتصادی اتاق ایران درباره قانون تحول نظام بانکی گفت: ما در شرایطی قرار داریم که نظام بانکی در رنج است؛ در واقع بانک ها و مشتریان در رنج و سختی هستند چرا که ترازنامه بانک ها مسائلی دارد و مشتریان برای خدماتی مانند تسهیلات مشکل دارند و تکلیف خود را نمی دانند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان طرح تحول قانون بانکداری در مجلس در نظر گرفته و بخش اول آن به تصویب رسیده، متاسفانه نمی تواند مسائل اصلی نظام بانکی را برطرف کند و حتی آخرین ضربه را به نظام بانکی وارد می نماید و موانعی جدید را پیش رو قرار می دهد که احتیاج است تا بازنگری در این طرح تحول صورت گیرد تا مسائل بانک ها برطرف و نظام بانکی اصلاح گردد.

این اقتصاددان با اشاره به تضاد قوانین بانکداری در کشور توضیح داد: ما در نظام بانکی ایران سه قانون مادر داریم که در بسیاری موارد با یکدیگر تضاد دارند و آنچه که هم اکنون در حال تصویب است، قرار است جایگزین این سه قانون گردد که بر خلاف رویه های جهانی است چرا که تدوین قانون مادر بانکداری باید به وسیله بدنه کارشناسی، آنالیز مسائل انجام گردد اما این در حالی است که این طرح توسط تعداد محدودی از نمایندگان مجلس که الزاما دانش بانکی ندارند، تدوین و منتشر شده است.

مظاهری در مورد مسائل شبکه بانکی تاکید نمود: از جمله علت سختی های شبکه بانکی مسئله سود فعالیت های بانکی متنها حل نشده بلکه در طرح جدید مخشدوش شده و باید این مسئله مشخص تکلیف گردد.

رییس اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: یک موضوع که بانک ها سال ها از آن رنج می برند و تنها بخشی از آن برطرف شد، تسهیلات تکیفی، اجباری و دستوری است که احتیاج است تا در طرح تحول بانکداری به این موضوع به خصوص در بانک هایی دولتی رسیدگی گردد.

وی خاطر نشان کرد: ترکیب اعضای حاضر در شورای پول و اعتبار باید به نحوی تغییر کند تا اعضای آن افرادی باشند که علم اقتصاد و بانکی را داشته باشند و کار و دغدغه آنها در بیست و چهار ساعت و هفت روز هفته تقویت نظام بانکی باشد؛ بر همین اساس افراد حاضر در این شورا نباید به عنوان نماینده یک قشر خاص باشند.

مظاهری با تاکید بر ضرورت نظارت بانک مرکزی در بخش ارزی، گفت: بانک مرکزی باید در سیاست های ارزی کشور ورود کند و شرایط را سامان دهی کند. وی خاطر نشان کرد: مشخص تکلیف قرض الحسنه و بانکداری بدون رباء از اهمیت بالایی برخوردار است که احتیاج است تا بانک مرکزی توجه لازم را داشته باشد؛ ضروری است جلوی طرح بانکداری مجلس گرفته گردد تا اصلاحات انجام گردد.

رییس اسبق بانک مرکزی گفت: بانک ها درگیر ناترازی و مشتریان برای دریافت خدماتی همچون تسهیلات دچار فرآیندهای سخت هستند که باعث شده نظام بانکی در رنج باشد و باید با اصلاح قوانین این رنج پایان یابد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 12272

به "هشدار رییس اسبق بانک مرکزی درباره طرح تحول نظام بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار رییس اسبق بانک مرکزی درباره طرح تحول نظام بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید