کتاب سهل گرایی ، رسیدن به موفقیت های بیشتر با زحمت کمتر ، فرسودگی نشان افتخار نیست

به گزارش مجله سلو بلاگ، اگر زندگی را برای هم آسان تر نمی کنیم پس برای چه زندگی می کنیم؟

کتاب سهل گرایی ، رسیدن به موفقیت های بیشتر با زحمت کمتر ، فرسودگی نشان افتخار نیست

جورج الیوت

زندگی افت و خیز دارد. هر کاری که می کنیم نوعی ضرب آهنگ دارد. گاهی باید به خودمان فشار بیاوریم و زحمت بکشیم و گاهی به استراحت و تقویت قوا احتیاج داریم. ولی این روز ها بیشتر ما تا می توانیم همواره زحمت می کشیم. ضرب آهنگی در کار نیست، هرچه هست فقط کوشش طاقت فرساست. ما در دورانی زندگی می کنیم که فرصت های زیادی پیش رو داریم.

ولی زندگی مدرن مانند کوهنوردی در ارتفاع بالاست. فکر مان خوب کار نمی نماید و انگار مه گرفته است. زمین زیر پای مان متزلزل به نظر می رسد. هوا رقیق است و احساس می کنیم حتی سه سانتی متر پیش رفتن هم به طرز عجیبی خسته نماینده است. شاید این حال به دلیل ترس بی سرانجام و نبود قطعیت در خصوص آینده است. شاید به دلیل تنهایی و انزواست. شاید به دلیل نگرانی ها و مسائل اقتصادی است. شاید به خاطر مسئولیت هاست؛ همه فشار هایی که روزانه ما را خفه می نمایند.

دلیل هرچه باشد، نتیجه این است که دو برابر کار می کنیم ولی نیمی از حقوق سابق را داریم چون حقوق مان تغییری ننموده است. زندگی از هر نظر واقعا سخت است: هم پیچیده و سنگین و هم ناراحت نماینده و خسته نماینده. ناامیدی سخت است. پرداخت قبوض، روابط پرتنش، بزرگ کردن بچه ها و از دست دادن عزیزان سخت است.

تظاهر به این که کتابی می تواند همه این سختی ها را از بین ببرد خیالی واهی است. نویسنده کتاب سهل گرایی، انجام راحت تر مهم ترین کارها -گرگ مک کیون- می گوید این کتاب را ننوشته تا این مصائب را کم اهمیت جلوه دهد، بلکه این کتاب را نوشته تا یاری کند از بار سنگین مصائب بکاهید.

او در مقدمه کتاب می گوید:

فرهنگ ما فرسودگی و خستگی را افتخار دانسته و آن را معیاری برای ارزیابی موفقیت و ارزش فرد می داند. پیغام ضمنی این فرهنگ این است که اگر ما همواره خسته نیستیم، حتما به اندازه کافی کوشش نمی کنیم. چیز های بزرگ سهم کسانی است که رنج می کشند و از پا می افتند. حالا اندازه له شدن به نوعی خود هدف است.

اما فرسودگی نشان افتخار نیست. درست است که کوشش بیشتر برابر با نتیجه بهتر است ولی تا حد مشخصی این گفته صحیح است. هر چه باشد، حداکثر وقت و کوششی که می توانیم صرف کنیم آستانه ای دارد. هرچه انرژی مان کمتر گردد، بازدهی مان هم کمتر می گردد. این چرخه می تواند ادامه داشته باشد، تا وقتی که فرسوده و خسته شویم ولی بازهم نتایجی که می خواهیم، حاصل نگردد.

اگر در عوض رویکردی متضاد در پیش بگیریم چه؟ اگر به جای زیادی کوشش کردن تا سرحد ممکن و گاهی فراتر از ظرفیت مان، راه آسان تری را پیش بگیریم، چه؟

ولی آن دوران ظاهرا کار سختی بود. می خواستم در کنارشان باشم تا موفقیت های شان را جشن بگیرم. می خواستم آن ها را راهنمایی و تشویق کنم تا به هر

یک اصل خوب برای موفقیت این است که خودمان را منضبط کنیم تا فقط به کار های ضروری بله و به چیز های دیگر نه بگوییم. ولی چه کار باید کرد وقتی فرد از همه کار های غیرضروری زده ولی باز هم برای کار های ضروری وقت ندارد؟

لازم نیست همه چیز سخت باشد. لازمه رسیدن به مرحله بالاتر خستگی مزمن نیست. احتیاجی نیست هزینه سهم بیشتر داشتن و نقش بیشتر ایفاکردن، از دست دادن سلامت روح و جسم باشد. وقتی مدیریت کار های ضروری بسیار سخت می گردد، می توانید آن ها را ر ها نموده یا راه آسان تری را پیدا کنید.

کتاب اصل گرایی از همین نویسنده در خصوص انجام دادن کار های درست بود و اما کتاب سهل گرایی در خصوص انجام دادن آن ها به نحو درست است.

کتاب سهل گرایی می گوید که به منظور پیشبرد چیز هایی که برای مان اهمیت دارد، به روشی کاملا نو برای کارکردن و زندگی کردن احتیاج داریم. به جای این که بیشتر زحمت بکشیم تا به نتایج بهتری برسیم، می توانیم ضروری ترین فعالیت ها را به آسان ترین فعالیت ها تبدیل کنیم.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است:

بخش اول: حالت سهولت

وقتی ظرفیت فکر مان کامل شده، احساس می کنیم همه چیز سخت تر شده است. خستگی سرعت ما را کم می نماید. فرضیات و احساسات تاریخ گذشته پردازش اطلاعات نو را سخت تر می نمایند. حواس پرتی های بی شمار روزانه باعث می شوند که به آسانی و به روشنی نبینیم چه چیز هایی اهمیت دارند.

پس اولین گام به سمت تسهیل کار ها این است که انباشته ها را در فکر و قلب مان پاک کنیم. احتمالا آن را قبلا تجربه نموده اید. زمانی که حس آرامش، آسایش خاطر و تمرکز حواس دارید، کاملا در لحظه حضور دارید. بسیار هوشیار هستید که در آن لحظه و در آن جا چه چیزی اهمیت دارد. احساس می کنید که می توانید کار درستی انجام دهید. این بخش از کتاب، راه های عملی برای برگشت به حالت است.

بخش دوم: کار سهل و بی زحمت

وقتی در حالت سهولت هستیم، انجام کار های سهل و بی زحمت آسان می گردد. ولی باز هم شاید با پیچیدگی هایی روبه رو شویم که آغاز یک پروژه ضروری یا پیشبرد آن را سخت می نماید. کمال گرایی آغاز پروژه های ضروری را سخت می نماید، تردید به خودمان باعث می گردد اتمام کار سخت گردد و کوشش برای زیادتر و تندتر کار کردن، حفظ شتاب لازم برای ادامه کار را سخت می نماید. این بخش از کتاب، در خصوص ساده کردن فرایند است تا انجام خود کار را آسان تر کنیم.

بخش سوم: نتیجه سهل و بی زحمت

وقتی کاری را سهل و بی زحمت انجام می دهیم، رسیدن به نتایج دلخواه آسان تر می گردد. دو نوع نتیجه وجود دارد: خطی و ماندگار .

هر موقع که کوشش هایتان یک بار به منفعت ختم شوند، دارید به نتایج خطی می رسید. هر روز از صفر آغاز می کنید، اگر امروز کوشش نکنید، پس امروز به نتیجه نمی رسید.

نسبتی یک به یک است: اندازه کوششتان برابر است با اندازه نتایج به دست آمده.

ولی اگر آن نتایج به صورت مکرر، بدون هیچ کوششی از طرف ما، به سمت مان بیایند، چه؟ با نتایج ماندگار یک بار کوشش می کنید، ولی مزایا را بار ها و بار ها درو می کنید. حتی وقتی خواب هستید، نتایج به سمت تان سرازیر می شوند. وقتی در مرخصی هستید هم نتایج به سمت تان سرازیر می شوند. نتایج ماندگار می توانند تقریبا نامحدود باشند.

کتاب سهل گرایی

انجام راحت تر مهم ترین کارها

نویسنده: گرگ مک کیون

مترجم: فاطمه جابیک - فرزانه حاج خلیلی

انتشارات میلکان - 216 صفحه

نام اصلی: Effortless: Make It Easier to Do What Matters Most

Greg McKeown

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37634

به "کتاب سهل گرایی ، رسیدن به موفقیت های بیشتر با زحمت کمتر ، فرسودگی نشان افتخار نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سهل گرایی ، رسیدن به موفقیت های بیشتر با زحمت کمتر ، فرسودگی نشان افتخار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید