خبرنگاران کرونا، سیل و ملخ سه بحران دست به گریبان خوزستان

به گزارش مجله سلو بلاگ، اهواز - خبرنگاران - استاندار خوزستان گفت: اولویت کنونی استان خوزستان سه مساله سیل، کرونا و ملخ است لذا تمامی مسوولان باید برای مقابله با این بحران ها تلاش، و دغدغه مردم را در هر سه مورد کاهش دهند تا مردم مطمئن شوند که مسوولان پیگیر مدیریت این بحران ها هستند.

خبرنگاران کرونا، سیل و ملخ سه بحران دست به گریبان خوزستان

غلامرضا شریعتی روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با بیان اینکه سه سامانه بارشی متوسط و به نسبت قوی در هفته جاری و هفته آینده به خوزستان می آید اعلام نمود: براساس آخرین گزارش های سازمان آب و برق خوزستان شدت این سامانه ها بیشتر در حوضه های آبریز دز و کرخه است.

وی در این نشست که در در اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد ادامه داد: براساس برآوردهایی که دستگاه های متولی جمع بندی کرده اند مساله حاد و نگران کننده ای در پایین دست سدهای خوزستان نخواهیم داشت اما به هر صورت باید توجه جدی به حوضه های دز و کرخه شود و تمهیدات لازم برای این 2 حوضه فراهم شود و خودمان را برای بدترین شرایط در این حوضه های آبریز آماده کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه تا به امروز کارهای اصولی و استانداری روی سیل بندها اجرا شده است اعلام نمود: دفتر فنی استانداری در نقاطی که کار احداث سیل بندها بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تکمیل و تقویت کند.

وی افزود: از 800 کیلومتر سیل بندهایی که در 10 سال ساخته شده 400 کیلومتر امسال مجدد احداث و ترمیم شده که کار بسیار ارزشمندی است و اگر با همین فرایند ادامه دهیم سال آینده 800 کیلومتر به طور کامل آماده می شود اما باید توجه داشت در 400 کیلومتر باقی مانده اگر نقطه ای دارای آسیب پذیری جدی است رسیدگی شود و پیش از شروع بارندگی چاره ای برای آن اندیشیده شود و در حد متعارف اصلاح شود.

احتمال وقوع سیل صفر نیست

شریعتی اعلام نمود: احتمال سیل در خوزستان کم هست اما صفر نیست برای همین از همه متولیان این حوزه درخواست می کنم توجه و مراقبت جدی داشته باشند و فرمانداران در حوزه ترمیم سیل بندها همکاری لازم را داشته باشند؛ اگر معارضی وجود دارد مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: فرمانداران شهرستان های مختلف خوزستان هم اکنون برای کنترل و مدیریت ویروس کرونا در مناطق خدمت خودشان آماده باش هستند و برای مساله سیلاب هم باید آماده باش باشند هر چند مشکل اولیه و اساسی ما ویروس کرونا است.

استاندار خوزستان اعلام نمود: فرمانداران به هیچ وجه حق خروج از شهرستان خود را تا پایان وجود ویروس کرونا را ندارند و باید در شهرستان بمانند چرا که باید در کنار مسوولان بهداشت و درمان باشند زیرا آنها به تنهایی توان مقابله با این مساله را ندارند؛ اگر گزارشی مبنی بر نبود یک فرماندار یا مسئولان بهداشت و درمان در محل خدمتشان در طول مدت مدیریت و کنترل ویروس کرونا برسد حتما برخورد جدی خواهم داشت.

وی افزود: فرمانداران هر روز برای رصد شرایط کرونا نشست برگزار کنند چرا که تعداد بیماران به ویژه در حوزه آبادان و خرمشهر سیر صعودی دارد که به مسئولان این 2 شهرستان تذکر جدی داده ام.

شریعتی مبارزه با ویروس کرونا را یک کار ملی و جهانی خواند و ادامه داد: مبارزه با ویروس کرونا طولانی است لذا نباید از مبارزه با آن خسته شویم چراکه دوره نهفته این ویروس بین 14 تا 21 روز است و همین زمان طولانی ما را به اشتباه می اندازد و فکر می کنیم مشکل برطرف شده است.

زنان باردار به هیچ وجه سرکار نفرایند

وی با اشاره به شرایط کارکنان ادارات اعلام نمود: مسئولان ادارت تا جایی که می توانند کارکنان خود ترخیص کنند؛ حتی اگر می توانند بیش از 50 درصد کارکنان خود را مرخص کنند. زنان در اولویت این ترخیص ها هستند و زنان باردار به هیچ وجه نباید در محل کار حاضر شوند و باید در شرایط امن منزل قرار گیرند.

استاندار خوزستان افزود:امکان تشکیل اجتماعات را تا می توان باید کاهش دهد؛ تجمعات به انتشار بیماری کمک می کند. مردم برای کارهای غیر ضروری به ادارات مراجعه نکنند و کارهای خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند. ما پشتیبان و حامی مردم هستیم؛ خودمراقبتی مردم مهم است.

وی گفت: در مناطقی که مساله قطعی آب وجود دارد هر چه سریع تر پیگیری شود چرا که با توجه به نیاز جدی این روزها به شستشوی دست ها با آب و صابون باید تامین آب شهفرایندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: در بحث هجوم ملخ ها این مساله در استان خوزستان کنترل شده و سم پاشی به طور مناسب اجرا شده و تا به امروز مشکل خاصی ایجاد نشده است.

کاهش تاب آوری رودخانه ها

جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان نیز گفت: شرایط تاب آوری رودخانه های خوزستان به دلیل وجود رسوبات پایین آمده و دیواره بسکمک از رودخانه ها با فرسایش رو به رو است؛ همچنین در نقاط بسکمک رودخانه از جهت اصلی خودش خارج، و به سمتی منحرف شده که موجب تخریب سیل بندها شده است که این امر روستاها را در معرض خطر قرار می دهد.

کیامرث حاجی زاده افزود: نشست ستاد پیشگیری و مقابله با بحران استان در راستای فراهم کردن تمهیدات و تصمیماتی که برای پیشگیری و کنترل سیلاب شده امروز برگزار شد. البته نخستین کارگروه مقابله با سیلاب براساس تجارب پارسال ، در مرداد برگزار شد تا آمادگی لازم به دستگاه های متولی، تقسیم کار و توزیع کارها صورت گیرد که از همان نشست تا به امروز هماهنگی لازم انجام شد و شرح وظایف تمامی دستگاه ها به آنها داده شد.

وی ادامه داد: یکی از اصول مدیریت بحران این است که در زمینه پیشگیری و مقابله باید بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم و برای آن برنامه ریزی کنیم؛ اکنون ضرورت دارد آمادگی لازم برای بدترین شرایط را داشته باشیم تا در روزهای پیش رو غافلگیر نشویم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به استفاده از تجارب سیلاب در حوضه های آبریز مختلف در استان از سال 95 تا به امروز اعلام نمود: در 2 حوضه کرخه و دز با مشکلاتی هم در حوزه رودخانه و هم در حوزه احداث نشدن سدهای بالادستی روبه رو هستیم؛ به عنوان مثال سد سیمره در بالادست سد کرخه کمک هایی به این حوضه آبریز داشته است اما در سد دز چنین امکانی وجود ندارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13916

به "خبرنگاران کرونا، سیل و ملخ سه بحران دست به گریبان خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، سیل و ملخ سه بحران دست به گریبان خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید