دست در جیب دلالان به نفع مردم ، نقش مالیات بر خانه های خالی در حوزه اقتصاد و مسکن

به گزارش مجله سلو بلاگ، در حالی که رئیس جمهور، اخذ اقتصادیات را به دلیل شرایط اقتصادی جامعه منتفی می داند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، درآمد بدست آمده به وسیله اخذ اقتصادیات از فعالیت های سوداگرانه نظیر اقتصادیات بر خانه های خالی می تواند، به عنوان تامین اقتصادی طرح های حمایت معیشتی به کار گرفته گردد.

دست در جیب دلالان به نفع مردم ، نقش مالیات بر خانه های خالی در حوزه اقتصاد و مسکن

گروه اقتصادی خبرنگاران - کیومرث جهانگیری؛ استیصال از رنگ رخسارش هویدا بود و از تصمیم سهمیه بندی و گرانی بنزین گله مند می کرد. ترس از گران شدن اجناس داشت. می گفت: قبل از سهمیه بندی بنزین، به زور مسافرکشی از پس هزینه های زندگی اش بر می آمد. ذهنش پر از پرسش های بی پاسخ شده بود. مدام از مسافران می پرسید، دولت برای یاری به کم درآمد ها چرا به سراغ دلال هایی که خون مردم را در شیشه می نمایند، نرفته است؟ مدام به پرسش مسافرکش فکر می کردم، به راستی چرا هزینه تامین یاری های معیشتی به دهک های پایین درآمدی از اقتصادیات تامین نشد.

پس از تصمیم ناگهانی قوه مجریه مبنی بر افزایش قیمت بنزین، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، در بیان علل افزایش قیمت در قالب طرح حمایت معیشتی و اعتراضات گسترده اجرا شده در کشور، بیان کرد: اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، یاری به خانوار های متوسط و کم درآمد است که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند.

دکتر روحانی در ارتباط با اینکه تنها راه دولت برای اجرای طرح حمایت معیشتی، افزایش قیمت بنزین بیان کرد و اظهارداشت: برای این کار 3 راه بیشتر نداریم، یا باید اقتصادیات مردم را افزایش دهیم و از محل درآمد حاصل از آن پرداخت ها را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از محل آن این هزینه ها را تامین کنیم و یا باید از یارانه ها بکاهیم و از محل آن به خود مردم نیازمند برگردانیم.

رئیس جمهور در ادامه، ضمن بیان این نکته که امکان صادرات نفت در شرایط فعلی وجود ندارد، گفت: میزان اخذ اقتصادیات را بخاطر شرایط اقتصادی جامعه نمی توانیم زیاد افزایش دهیم و دریافت اقتصادیات از مردم باید متعادل باشد.

هزینه طرح حمایت معیشتی از سوداگران گرفته گردد

رئیس جمهور در حالی امکان دریافت اقتصادیات از مردم را به دلیل شرایط ایجاد شده منتفی تلقی می نماید که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، دریافت اقتصادیات از اقشار پردرآمد و فعالیت های سوداگرانه را به عنوان راه چاره اصلی حمایت معیشتی از مردم مطرح می نماید.

به همین دلیل یکی از شیوۀ های اخذ اقتصادیات، اقتصادیات بر خانه های خالی عنوان می گردد. بازار مسکن به دلیل نبود ابزار های تنظیمی، نظیر اقتصادیات بر خانه های خالی به حیاط خلوت بسیاری از سوداگران تبدیل شده است. این درحالیست که مجلس شورای اسلامی، تیرماه سال 94 نسبت به تصویب قانون اقتصادیات بر خانه های خالی اقدام نموده و این قانون پس از گذشت 4.5 سال، همچنان توسط د. لت اجرایی نمی گردد. به همین دلیل محمد عنایتی نجف آبادی، کارشناس عمران، در ارتباط با دلایل اجرایی نشدن اقتصادیات بر خانه های خالی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی مدت هاست اجرای قانون اقتصادیات بر خانه های خالی را معطل راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان نموده است؛ درحالیکه هیچ اقدام عملیاتی برای شروع به کار سامانه ترتیب نمی دهد.

این کارشناس عمران، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در پیشنهاد جدید خود، خواهان لغو فرصت 6 ماهه راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان شده است، بیان کرد: با گذشت بیش از 4.5 سال از فرصت وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این سامانه، پیشنهادی برای تغییر قانون مذکور توسط این وزارت خانه به دفتر هیئت دولت فرستاده شده است که آنالیز این پیشنهاد نشان می دهد بر خلاف آنچه کوشش دولت برای تسریع راه اندازی این سامانه عنوان شده است، این پیشنهاد خواهان حذف الزام زمانی 6 ماهه برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان کشورشده است.

مردم نگران اخذ اقتصادیات بر خانه های خالی نباشند

عنایتی نجف آبادی، با بیان اینکه هدف اقتصادیات برخانه های خالی جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن است بیان کرد: اقتصادیات بر خانه های خالی جزء اقتصادیات های تنظیمی تلقی می گردد و مخاطب آن سوداگرانی هستند که با احتکار ملک، موجب جهش های نجومی در قیمت مسکن می شوند، بنابراین مردم نبایند نگرانی از این بابت به خود راه دهند.

این کارشناس عمران، در خاتمه ضمن اشاره به اینکه درآمد ناشی از اقتصادیات بر خانه های خالی، درآمد قابل توجهی برای دولت به حساب می آید، گفت: برخلاف سخنان مطرح شده، در بهترین شرایط برای دریافت اقتصادیات از فعالیت های غیر مولد اقتصادی، نظیر احتکار واحد های مسکونی هستیم و از این طریق می توان بخش قابل توجهی از حمایت های معیشتی تامین اقتصادی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10950

به "دست در جیب دلالان به نفع مردم ، نقش مالیات بر خانه های خالی در حوزه اقتصاد و مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست در جیب دلالان به نفع مردم ، نقش مالیات بر خانه های خالی در حوزه اقتصاد و مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید