فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب الله تأکید کرد

به گزارش مجله سلو بلاگ، پایگاه خبری العهد لبنان شنبه شب گزارش داد که برونو فوچر سفیر فرانسه در بیروت در ملاقات اخیرش با عمار الموسوی مسؤول روابط بین الملل حزب الله بار دیگر تأکید نموده است که پاریس متعهد به توافق و همکاری با حزب الله است و از این موضع عقب نشینی نخواهد کرد.

فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب الله تأکید کرد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، العهد اعلام نمود که این ملاقات که 30 سپتامبر (8 مهر) انجام شده و اخبار آن شنبه شب رسانه ای می گردد، حزب الله به سفیر فرانسه اعلام نموده است که طرف فرانسوی موضع حزب الله را در خصوص حوادثی که اتفاق افتاده است، درک می نماید.

براساس گزارش العهد، فوچر همچنین موافق روایتی است که اخیرا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص به شکست کشاندن ابتکار عمل فرانسوی هاست مبنی بر این که عامل ناکامی این طرح، همپیمان لبنانی شان بوده که کوشش نموده است عرف ها و آداب و رسوم بی سابقه را [به حزب الله]تحمیل کند تا این طرح متوقف گردد.

العهد اعلام نمود: سخنان سفیر فرانسه در بیروت که روز های پایانی مأموریت خود را در لبنان سپری می نماید، حکایت از آن دارد که با وجود هجمه ای که علیه حزب الله شکل گرفته، آن ها به خوبی می دانند که این گروه از عواملی نبوده است که بخواهد ابتکار عمل پاریس را متوقف کند، اما آن ها کوشش کردند که حزب الله را در تنگنا قرار دهند و این گروه را وادار سازند که امتیاز بدهد.

براساس گزارش العهد، حزب الله به سفیر فرانسه اعلام نمود که مشکل به شکست کشاندن طرح ابتکار فرانسوی ها، [بعضی]طرف های لبنانی این طرح و حامیان منطقه ای و بین المللی آن ها هستند که پاریس این مسأله را به خوبی دریافته است.

گزارش ها همچنین حکایت از آن دارد که طرف فرانسوی به طرحی که حزب الله خواهان آن بود نزدیک شده است، طرحی که مخالف تشکیل دولت بی طرف و بر روی کارآمدن کابینه تکنوکرات تأکید داشت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان 24 مرداد تاکید نمود: درحال حاضر سخن از روی کارآمدن یک دولت بی طرف در لبنان است در حالی که اصلا در لبنان بی طرف نداریم که براساس آن دولت بی طرفی تشکیل گردد.

نصرالله توضیح داد: ما خواهان تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و اگر این دولت تشکیل نشد، باید دولتی روی کار بیاید که بیشترین حمایت نمایندگان مجلس و مردم لبنان را داشته باشد.

این اطلاعات همچنین حکایت از آن دارد که 2 طرف در خصوص پیشنهاد ارائه شده توسط نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان بحث و تبادل نظر نموده اند و طرف فرانسوی تلویحا گفته است، پیغام هایی برای تسهیل دسترسی سعد الحریری به حکومت به عربستان ارسال شده است، که [در صورت مخالفت]اسامی دیگری [برای نخست وزیری لبنان]مطرح خواهد شد.

نصرالله در سخنرانی اخیرش خطاب به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفته است که وی اگر به دنبال شناسایی عامل خارجی طرح ناکامی فرانسه برای خروج لبنان از بن بست سیاسی است، این را در میان آمریکایی ها و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و سخنرانی اخیرش جستجو کند.

پادشاه عربستان 2 مهرماه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با دخالت آشکار در امور داخلی لبنان، حزب الله را مسؤول انفجار 14 مردادماه بندر بیروت دانست و خواهان خلع سلاح این حزب برای تحقق امنیت در لبنان شد.

چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان 9 شهریورماه گذشته مصطفی ادیب سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد نموده بودند. اما ادیب نخست وزیر مکلف لبنان که مامور تشکیل دولت در لبنان شده بود، شنبه شب پیش از تشکیل دولت انصراف داد.

وی از مردم لبنان عذرخواهی کرد و اضافه نمود: شرایط من از سوی جریان های سیاسی محقق نشد.

پس از انفجار مهیب عصر 14 مردادماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشار های داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.

مکرون که پس از انفجار بیروت دو بار به لبنان سفر نموده و سیاستمداران و دولتمردان لبنانی برای تشکیل دولت جدید تحت فشار قرار داده، هفته گذشته نیز پس از انصراف ادیب، دوباره یک فرصت 15 روزه به لبنانی ها داده تا بر سر تشکیل دولت جدید به توافق برسند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 21655

به "فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب الله تأکید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب الله تأکید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید