نشست از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه برگزار شد
به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه، عنوان سلسله نشست های مجازی علمی و پژوهشی در بزرگداشت عطار و خیام نیشابوری است که از 25 فروردین و روز بزرگداشت عطار نیشابوری آغاز شده و به صورت برگزاری جلسات هفتگی تا 28 اردیبهشت، مقارن با بزرگداشت خیام، ادامه خواهد داشت.
این سلسله نشست ها با همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران(شعبه خراسان)، خردسرای فردوسی و گروه زبان وادبیات دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری مرکز فرهنگی و بین الملل شهر کتاب برگزار می شود. در طی پنج نشست علمی و پژوهشی، مخاطب ابتدا مسافر هفت شهر عشق عطار خواهد شد و پس از آن از هزار وادی اندیشه خیام گذر خواهد کرد.
در نخستین نشست، علی صادقی منش از دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیر نشست، میزبان اساتیدی چون رضا اشرف زاده، استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و استاد رجبعلی لباف خانیکی از موسسه فرهنگی پژوهشی کهن بوم خراسان بودند.
پیش از آغاز سخنان میهمانان برنامه، محمد جعفر یاحقی، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی(شعبه خراسان) به عنوان یکی از میزبانان این نشست، ضمن خوش آمدگویی به بیان اهداف این سلسله نشست ها پرداختند.
یاحقی با ذکر این نکته که این برنامه برای بزرگداشت دو تن از شخصیت های برجسته ادبیات کشور که دارای روز ملی هستند، برپاشده است خاطر نشان کرد که برای اولین بار در کشور است که از بزرگداشت عطار تا خیام به صورت پیوسته برنامه برگزار می شود و در طی این یک ماه هر دم یا سخن از عطار به میان می آید یا در مورد خیام صحبت خواهد شد. پس از سخنان دکتر یاحقی ضمن معرفی استاد اشرف زاده و نوشته ها و پژوهش هایی که درباره عطار داشتند، این نشست به صورت تخصصی آغاز به کار کرد.
اشرف زاده سخنرانی خود را تحت عنوان اندیشه های عطار در مختارنامه خیام نیشابوری آغاز کرد. او در ابتدا با رجوع به تاریخ ادبیات، یادآوری کرد که همانطور که دوبیتی قالب شعری مردم عامی مناطق مرکزی ایران است، رباعی را می توان قالب شعری مردم عامی ناحیه خراسان دانست. هر چند که در دیوان سایر شعرا رباعیات خوبی می توان یافت اما، وطن این قالب شعری، خراسان بوده است و بحث ما در مورد دوتن از رباعی سرایان خراسان است. یکی مردی فیلسوف و دل آگاه است و دیگری عارفی ست دل سوخته. یکی دائما عالَم افلاک را نظر می کند و دیگری پشت پا به افلاک زده است، یکی مسائل ریاضی را حل می کند و دیگری با ریاضت و خودسازی در حقیقت شیطان نفس را سرکوب می کند. سخن از این دو بزرگ است... خیام نیشابوری و عطار نیشابوری.
اشرف زاده خودشناسی، نگاه به مرگ و فلسفه خوشباشی را جزو موضوعات مشترک بین رباعیات خیام و مختارنامه عطار دانسته و پس از خواندن ابیاتی از هر دو شاعر بزرگ نیشابوری و توجه دادن حضار به این قرابت در دو اثر ذکر شده، سخن خود را به پایان رساند و تریبون ارائه را در اختیار رجبعلی لباف خانیکی، باستان شناس مطرح و مولف حدود بیست کتاب و صد و پنجاه مقاله علمی قرار دادند.
موضوع این قسمت از برنامه، نیشابور در روزگار عطار نیشابوری بود و سخنرانی خانیکی حول این موضوع انجام گرفت. طبق سخنان ایشان، نیشابور تقریبا از حدود پنج هزار سال پیش در عرصه تاریخ حضور چشمگیر داشته است اما، عصر عطار برای نیشابور بسیار تعیین کننده بود. از شوربختی عطار، احوال مردم نیشابور در روزگار تولد آن بزرگ مرد با سختی عجین شده بود. قحطی، فتنه، زلزله، آشوب و بلوا مشکلاتی بودند که درطول زندگی عطار و از کودکی او فضای نیشابور را دچار التهاب کرده بود. پس از این اتفاقات، نیشابور کمی سامان گرفت و به قول یاقوت حموی، احمر بلاد شد اما، اندکی پس از این قرار و آرامش، مغولان پس از حدود شش ماه مقاومت مردم محصور نیشابور به آنجا یورش بردند و بعد از سه روز شهر را تسخیر کردند و یک میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار نفر از مردم نیشابور را قتل عام کردند. نیشابور که دارالعلم جهان اسلام بود به زانو درآمد و عطار خود از جمله شهدایی بود که به دست خون خواران مغول به شهادت رسید. در پایان برنامه و پس از پرسش و پاسخ حضار، ضمن اعلام برنامه نشست دوم از تمامی دوستداران ادب فارسی برای شرکت در نشست های آینده دعوت به عمل آمد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانبی نهایت اس ام اس: اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار
صبح مهریز: مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی