واشنگتن پست، سیاست ترامپ در قبال چین هیچ راهبردی را جز تقویت کارزار انتخاباتی اش دنبال نمی کند

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک روزنامه آمریکایی به انتقاد از اقدام اخیر دولت آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستون پرداخت و نوشت این اقدام تنها جنبه تبلیغاتی برای کارزار انتخاباتی ترامپ دارد و هیچ یک از اهداف واشنگتن در مقابله با پکن را محقق نمی کند.

واشنگتن پست، سیاست ترامپ در قبال چین هیچ راهبردی را جز تقویت کارزار انتخاباتی اش دنبال نمی کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی به انتقاد از سیاست دولت آمریکا در قبال چین پرداخت.

این روزنامه نوشت رئیس جمهور آمریکا به جای هدایت کشورها در مقابله با چین، تعرض بی پروا، ناهماهنگ و یک جانبه ای را علیه پکن دنبال می کند که تنها هدف آن تقویت کارزار انتخاباتی ترامپ و نه مدیریت چالش ایجاد شده از سوی دولت شی جین پینگ رئیس جمهور چین است.

بنابر این مطلب، دستور ناگهانی وزارت خارجه آمریکا برای تعطیل کردن کنسولگری چین در هیوستون آمریکا نمونه ای از این رویکرد است که نتیجه عکس خواهد داد. این اقدام بدون شک باعث بسته شدن دائم یک ماموریت آمریکا در چین-احتمالاً در ووهان جایی که همه گیری کرونا از آن آغاز شد-خواهد شد. نتیجه آن، کاهش کانال های ارتباطی و کاهش درک ایالات متحده از شرایط داخلی چین می شود و در عین حال این اقدام در پرداختن به آنچه این روزنامه آمریکایی اقدامات تعرضانه چین در سرکوب هنگ کنگ و تلاش برای جاسوسی از آمریکایی ها و دزدیدن فناوری این کشور خوانده، کار خاصی انجام نمی دهد.

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی کنسولگری هیوستون را مرکز اقدامات جاسوسی توصیف می کنند، در حالی که مدرکی در تایید این امر ارائه نکرده اند. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در خصوص اقدام به بستن کنسولگری چین مدعی شد: ما انتظارات روشنی را در خصوص نحوه رفتار حزب کمونیست چین در نظر گرفته ایم و وقتی طبق آن رفتار نکنند، قصد داریم اقداماتی را که از مردم آمریکا، امنیت ما، امنیت ملی ما و همچنین اقتصاد و مشاغل ما حمایت می کند، به کار ببندیم.

واشنگتن پست نوشت این سخنان برای تبلیغات انتخاباتی خوب است اما بستن کنسولگری این اهداف را محقق نمی کند. به ادعای این گزارش، اغلب اقدامات چین در هک و جاسوسی از خود چین هدایت می شود و نه از هیوستون. اغلب اقدامات دیگری هم که ترامپ انجام داده از اعمال تعرفه بر تجارت با چین تا محدود کردن ویزا دانشجویان به اقتصاد آمریکا ضربه زده و برای مشاغل هزینه داشته بدون آن که تغییری در رفتار چین ایجاد کند.

جنگ لفظی ترامپ هم علیه چین از جمله اشارات نژادپرستانه به ویروس کرونا مثل ویروس چینی، اگر با یک چرخش ناگهانی یو شکل به دلیل نزدیک شدن به فصل انتخابات همراه نمی شد، پذیرفتنی تر بود. تا ماه مارس ترامپ به صورت علنی از رئیس جمهور چین تمجید و او را رهبر بزرگ از جمله در واکنشش به کروناویروس می خواند. به طور خصوصی هم گفته شده که ترامپ در عین موافقت با اقدامات چین، به شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای کمک به او در انتخابات التماس می کرده است. در توافق تجاری ترامپ با شی در ماه ژانویه هم، رئیس جمهور آمریکا از تقاضا برای اصلاحات معنادار در شیوه های تجارت چین به منظور جلب رضایت پکن برای خرید سویا قبل از انتخابات از کشاورزان ایالت های غرب میانه چشم پوشی کرد.

در ادامه انتقاد از رویکرد ترامپ آمده است: از آن زمان رئیس جمهور آمریکا مزیت های انتخاباتی بیشتری در مقصر جلوه دادن پکن به دلیل شیوع کرونا و در عین حال نشان دادن جو بایدن رقیب دموکرات خود به عنوان عروسک دست چین کسب کرده است.

به نوشته واشنگتن پست، برخی نتایج اقدامات ترامپ علیه چین اگرچه دیر ولی با ارزش بوده مانند تحریم مقامات و شرکت های چینی به اتهامات حقوق بشری. اما به ادعای این روزنامه، برای مهار جاه طلبی های چین کافی نبوده و چنین هدفی، هماهنگی آمریکا با متحدانش مثل آلمان، کره جنوبی و ژاپن را می طلبد؛ در حالی که ترامپ به جای آن با جنگ های تجاری و خارج کردن نیروهای آمریکا این متحدان را تهدید می کند.

این روزنامه آمریکایی راه مقابله با چین را احیای شراکت ترنس-پسفیک در زمینه تجارت در عین باز گذاشتن کانال های دیپلماسی با پکن برای پرداختن به مسائلی مثل مقابله با رشد زرادخانه هسته ای کره شمالی و گرمایش کره زمین خوانده که بستن کنسولگری هیچ یک از آن ها را محقق نمی کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 20285

به "واشنگتن پست، سیاست ترامپ در قبال چین هیچ راهبردی را جز تقویت کارزار انتخاباتی اش دنبال نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن پست، سیاست ترامپ در قبال چین هیچ راهبردی را جز تقویت کارزار انتخاباتی اش دنبال نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید