ویزای پزشکی چیست؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، ویزای پزشکی یا درمانی یکی از ویزاهای کوتاه مدت است که برای ادامه مراحل درمانی در خارج از کشور صادر می گردد.

ویزای پزشکی چیست؟

خدمات بین المللی پزشکی و اعزام بیمار به خارج از کشور در سال های اخیر با توجه به احتیاج انسان ها به این خدمات افزایش چشمگیری داشته است؛ حتی این رشد به میزان ای بوده که باعث ایجاد گرایش جدیدی با نام جهانگردی سلامت (Medical tourism) در حوزه توریسم نیز شده است. جهانگردی سلامت، که بعضی اوقات با عناوینی مانند جهانگردی پزشکی، جهانگردی درمانی یا توریسم درمانی نیز شناخته می گردد، عبارت است از مسافرت افراد به یک کشور خارجی، با اهداف پزشکی و درمانی که نهایتا به بهبود سلامتی آن ها یاری کند.

البته با توجه به قوانین حاکم برای ورود و خروج اتباع خارجی در هر کشوری، متقاضیان اعزام به خارج جهت امور درمانی نیز مشمول دریافت نوع خاصی از ویزا موسوم به ویزای پزشکی هستند. در ادامه این مقاله از خبرنگاران به معرفی ویزای پزشکی، شرایط و مدارک اخذ ویزای پزشکی خواهیم پرداخت.

هرآنچه باید درباره ویزای پزشکی بدانید:

  • ویزای پزشکی چیست؟
  • شرایط اخذ ویزای پزشکی چیست؟
  • ویزای پزشکی به چه گروهی از بیماران تعلق می گیرد؟
  • برای ویزای پزشکی چه مدارکی ضروری است؟
  • کدام کشورها بیشترین متقاضی ویزای پزشکی را دارند؟
  • آیا تعیین وقت سفارت ویزای پزشکی با درخواست های عادی فرق دارد؟
  • آیا امکان تمدید ویزای پزشکی وجود دارد؟

ویزای پزشکی چیست؟

ویزای پزشکی که ویزای درمانی نیز نامیده می گردد، ویزای کوتاه مدتی است که به فرد و همراه وی اجازه می دهد تا برای مدتی کوتاه و تعیین در کشور مقصد اقامت داشته و فرایند درمان خود را در بیمارستان ها و مراکز پزشکی کشور مقصد سپری کند.

شرایط اخذ ویزای پزشکی چیست؟

متقاضی ویزای پزشکی ابتدا باید با ارائه مدارک مکفی به سفارت کشور مورد نظر اثبات کند که فرایند درمانی وی در کشور خود به هر علتی به طور کامل انجام نمی گردد. البته برای ادامه درمان نیز باید دعوت نامه بیمارستانی خصوصی یا پزشک معتبر نیز به همراه مدارک فوق به سفارت ارائه گردد. بعلاوه، اثبات توانایی اقتصادی برای تامین هزینه های درمان در کشور مقصد نیز از جمله شرایط لازم برای دریافت ویزای پزشکی محسوب می گردد. علاوه بر این موارد، متقاضی ویزا نباید دارای بیماری مسری مضر برای سلامت جامعه بوده و دوره درمان نیز طولانی نباشد.

ویزای پزشکی به چه گروهی از بیماران تعلق می گیرد؟

ویزای پزشکی، به این گروه از بیماران تعلق می گیرد:

  • بیماری ها و تومور های سرطانی که امکان درمان آن ها وجود داشته باشد.
  • تومورهای مغزی، نخاعی یا ستون فقرات.
  • تومورهای ثانویه (متاستاز).
  • تومورهای بدخیم مانند تومور کبد و ریه که در مراحل اولیه هستند.
  • تومورهای چشمی، گوش، کلیه، پانکراس، شش، پروستات، لنفوم هوچکین، سینه، مغز و استخوان، رحم، تخمدان و...
  • جراحی های پیوندی و تعویضی مانند تعویض مفصل، لگن، زانو و...

برای ویزای پزشکی چه مدارکی ضروری است؟

لیست مدارک لازم برای سفارت هر کشوری متغیر است، ولی بعضی مدارک برای بیشتر کشورها در صدور ویزای پزشکی مشترک هستند؛

  • مدارک شناسایی شامل گذرنامه دارای اعتبار، شناسنامه و...
  • دعوت نامه پزشک یا بیمارستان
  • مدارک اقتصادی دال بر تامین هزینه های درمان
  • بیمه مسافرتی
  • فرم درخواست
  • گواهی پزشک معالج مبنی بر نوع بیماری

کدام کشورها بیشترین متقاضی ویزای پزشکی را دارند؟

در زمینه تقاضای ویزای پزشکی کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و سوئد متقاضی بیشتری دارند. در محدوده خاورمیانه کشور ایران یک مقصد معتبر و مطمئن برای جهانگردان سلامت شناخته می گردد. طبق آمار در سال 2018 ایران میزبان بیش از 100 هزار جهانگرد سلامت بوده است.

از آنجایی که ایران تجربه ای ارزشمند در کنترل ویروس هپاتیت B و هپاتیت C دارد، شرکت های داروسازی داروهای مورد احتیاج برای کنترل عفونت HCV و HBV را با قیمت های بسیار پایین و درعین حال کارایی بالا عرضه می نمایند و با درنظرگرفتن استانداردهای بالا و هزینه های پایین خدمات درمانی، بنابراین ایران می تواند مقصد خوبی برای جهانگردان پزشکی باشد.

پیش بینی می گردد تعداد جهانگردان سلامت در ایران تا انتها سال 2022 از مرز نیم میلیون نفر هم عبور کند. کشور ایران در مقایسه با رقبای خود در منطقه از جمله ترکیه، امارات و عربستان سعودی هزینه کمتری در قبال ارائه خدمات درمانی با کیفیت دریافت می نماید و در اولویت بالاتری برای جهانگردی سلامت واقع شده است.

آیا تعیین وقت سفارت ویزای پزشکی با درخواست های عادی فرق دارد؟

درخواست هر نوع ویزا از سفارت کشورهای مختلف احتیاجمند تعیین وقت قبلی (به صورت تلفنی، آنلاین، کارگزار سفارت یا...) برای تحویل مدارک و در صورت لزوم مصاحبه است. البته در خصوص ویزای پزشکی به علت موقعیت خاص بیمار و نیز شرایط انسان محبت آمیز این امکان وجود دارد تا سفارت ها به صورت اورژانسی و خارج از نوبت به درخواست ویزا رسیدگی نموده و ویزای درمانی را سریع تر صادر نمایند. برای نمونه، سفارت آلمان در موارد خاص بشرمحبت آمیز یا پزشکی وقت مصاحبه ویژه را در پنج روز کاری صادر می نماید.

آیا امکان تمدید ویزای پزشکی وجود دارد؟

مدت ویزای درمانی کشورها محدود است، ولی امکان تمدید آن بسته به نظر پزشک معالج وجود دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که پزشک یا متخصص معالج تشخیص دهد که دوره درمان تمام نشده و بیمار هنوز احتیاج به مراقبت و ادامه درمان را دارد، می توان نسبت به تمدید ویزای پزشکی اقدام کرد. در این صورت باید نام پزشک یا متخصص معالج، قبض های پرداختی، زمان آغاز درمان و نوع پیشرفت در درمان و مدارک اقتصادی را که استطاعت بیمار را نشان می دهد، جهت تمدید ویزا ارائه کرد.

منبع: کجارو / transis.me / schengenvisainfo.com / india.travisa.com / malekpour.ir / visaland.org
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 41656

به "ویزای پزشکی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای پزشکی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید