3 مورد از هر 5 بیماری تازه از حیوان به انسان منتقل می گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، شهرنشینی سریع به ویژه در حاشیه شهرها و نزدیک به محیط های بکر همراه با افزایش تقاضا برای انرژی و منابع طبیعی سبب شده تا هر ساله از هر پنج بیماری نو انسانی در دنیا، سه مورد با منشا حیوانی شناسایی گردد.

3 مورد از هر 5 بیماری تازه از حیوان به انسان منتقل می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران از روزنامه لا وانگواردیا، بیماری همه گیر کووید-19 نوترین نمونه از بیماری های مشترک میان انسان و دام است با این حال این امکان وجود دارد که آخرین و یا بدترین نوع این دسته بندی از بیماری ها نباشد.

این روزنامه اسپانیایی در گزارشی با بیان اینکه به بیماری های مشترک انسان و دام در اصطلاح زئونوز می گویند، نوشت: افزایش تحرک و جابجایی انسان، تسخیر فضاهایی که تا کنون برای حیات وحش محفوظ بوده است، مهاجرت حیوانات در نتیجه تغییرات آب وهوایی و انتقال بیماری های بومی از سایر قاره ها به عرض های جغرافیایی ناشناخته سبب شده تا هر ساله از هر پنج بیماری نو انسانی در دنیا، سه مورد با منشا حیوانی شناسایی گردد.

طبق آمار سازمان دنیای بهداشت، 25 درصد از مرگ و میرها در دنیا به دلیل بیماری های زئونوز است. بعلاوه از یکهزار و 709 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان، 832 مورد (47 درصد) آن مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله حیوان به انسان انتقال می گردد.

به نوشته این نشریه اسپانیایی، انتقال بیماری ها بین حیوانات و انسان ها مسئله نوی نیست اما عواملی چون دنیای شدن و تغییرات اقلیمی، خطرات سرایت را چند برابر نموده و چالش هایی برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست ایجاد می نماید که رویکرد میان رشته ای پزشکان، دامپزشکان و کارشناسان محیط زیست را می طلبد.

مسئله پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری های مشترک بین انسان و دام از چنان اهمیتی برخوردار است که پزشکان، دامپزشکان، دانشمندان محیط زیست و سیاستمداران را در میزگردی که اخیرا (25 اکتبر/ سوم آبان) به وسیله شرکت داروسازی بوهرینگر اینگلهایم (Boehringer Ingelheim) آلمان با عنوان سلامت واحد؛ حرکت به سمت یک رویکرد جامع سلامت (One Health: avanzando hacia un abordaje integral de la salud) برگزار گردید، گرد هم آورد.

سلامت واحد (One Health) مفهومی است که برای اولین بار در سال 1964 میلادی به وسیله کالوین شوآب (Calvin Schwabe) دامپزشک آمریکایی استفاده شد و سازمان دنیای بهداشت از آن به عنوان طراحی و اجرای برنامه های تحقیقاتی، بهداشت عمومی و قوانین و ایمنی مواد غذایی نام برد که امکان کنترل بیماری های مشترک میان انسان و دام را فراهم می نماید.

هر چه تعامل میان افراد، حیوانات، گیاهان و محیط زیست بیشتر باشد، خطر سرایت نیز افزایش می یابد که این امر می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد: انتقال از یک حیوان آلوده به یک انسان که هاری و کووید-19 نمونه های شناخته شده آن هستند و دیگری سرایت به وسیله یک گونه واسطه دیگر به نام ناقل. ناقلین رایج انتقال شامل پشه ها (مالاریا) یا کنه ها (بیماری لایم) هستند.

براساس گزارش سازمان دنیای بهداشت حیوانات (OIE)، 60 درصد از بیماری های عفونی شناخته شده انسان منشأ حیوانی (حیوانات اهلی یا وحشی) دارند و بعلاوه 75 درصد از عوامل بیماری زا، بیماری های عفونی ناشی از حیوان هستند.

کارولینا داریا وزیر بهداشت اسپانیا که از سخنرانان این کنفرانس بود، گفت: بر اساس پیش بینی ها، دو سوم بشریت تا سال 2050 در شهرهای بزرگ زندگی خواهند کرد. بنابراین دستیابی به شهرهایی که به طور فزاینده ای پایدار هستند و کیفیت زندگی بهتر را فراهم می نمایند لازم است. این کیفیت بهتر زندگی نیز از حوزه سلامت عمومی، سلامت حیوانات و بهداشت محیط خارج نیست.

همه گیری دنیای کووید-19، منشا حیوانی آن، تکامل سریع بیماری، گسترده جغرافیایی وسیع درگیر و پیامدهای جدی بهداشتی و مالی آن نه تنها استراتژی های بهداشت عمومی قبل و بعد از این بیماری را نشان داد بلکه اهمیت بیماری های مشترک میان انسان و دام را بیش از پیش برجسته کرد.

به نوشته لا وانگواردیا، با تکیه به آخرین پیشرفت های پزشکی تصور می کردیم که بزرگترین مشکل جامعه در آینده، بیماری های مزمن خواهد بود در حالی که می بینیم زئونوزها همچنان مشکل عمده بهداشت عمومی هستند.

بیماری های مشترک انسان و حیوان هم از جنبه حفظ سلامت و هم از جنبه مالی، جوامع را در معرض تهدید قرار می دهند. از این رو زئونوزهایی که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهند، بیشترین عامل نگرانی هستند.

النا آراگونس مدیرکل بهداشت عمومی وزارت بهداشت مادرید در نشست شرکت بوهرینگر در این باره شرح داد: در سال های اخیر منابع بسیاری برای کنترل و ریشه کنی پاتوژن های رایج در زنجیره غذایی سرمایه گذاری شده که اثرات آن بر سلامت انسان و اقتصاد بسیار چشمگر است.

به این ترتیب در دنیا بهم پیوسته ای که در حال حاضر ما در آن زندگی می کنیم، دیگر بیش از این معقول نیست که درباره سلامت به طور مجزا صحبت گردد. با درک این مفهوم و زیست روزهای کرونایی باید دید دنیا تا چه اندازه برای مقابله با بیماری های نوپدید و حیات مسالمت آمیز انسان، این موجود اجتماعی با طبیعت آمادگی خواهد داشت و خواهد توانست برای برطرف معضل افزایش آلودگی در شهرها، گرم شدن کره زمین، آلودگی سفره های زیرزمینی یا از دست دادن تنوع زیستی که با کاهش مقاومت ایمنی به توسعه موجودات بیماری زا می انجامد، چاره ای بیاندیشد؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 38675

به "3 مورد از هر 5 بیماری تازه از حیوان به انسان منتقل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 مورد از هر 5 بیماری تازه از حیوان به انسان منتقل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید